: Transporter 3

Planlegges en filmkveld med action der pilsdrikking er hovedingrediensen ville vi nok valgt bort Transporter 3, i særdeleshet hvis noen i selskapet ikke har sett de to tidligere filmene, og ikke allerede har møtt denne Frank Martin (Jason Statham).

Publisert 16.06.09 - 08:15
Transporter 3
Pål Bang-Hansen

Han står nemlig fram som en sur, sjarmløs mann av meget få ord, kjører rundt i en Audi, A8 formoder vi, og tar på seg enmannsoppdrag. Og slåss kan han utvilsomt, nedlegger gjerne åtte-ti mann samtidig med hopp, spark og slag i akrobatikkslaget.

Historien har vanskelighet med å komme i gang, det hele virker forvirrende snauklipt i åpningsminuttene, men vi begrep da at det skulle komme til å dreie seg om miljøgifter. En minister skal trues til å undertegne et papir som gir forbryterne rett til å losse skip med dødelig avfall på havna i Marseille. For når det gjelder europeiske forbrytelser på film er som vi alle vet Marseille et fint utgangspunkt, det har The French Connection lært oss. Etterpå setter den virkelig slemme forbryter et metallarmbånd på Frank Martin. Beveger han seg mer enn 25 meter fra bilen smeller det skikkelig, og armbåndet lar seg ikke demontere. Som passasjer i bilen får han en rødhåret jente med fregner og gullkjole som skal transporteres først til Budapest, så til Bucuresti for å ende opp i sin egen hjemby Odessa. Og den som tipper at søt musikk oppstår, får nødvendigvis helt rett.

Som man også forstår, det blir mye bilkjøring av slikt, bare avbrutt av jevnlig slåssing rundt Audien, innenfor en radius på 25 meter selvfølgelig. Alt dette blir litt i dummeste laget, selv om det skal innrømmes at sluttsekvensen der Frank Martin kjører bilen sin opp på taket av et tog i fart, og deretter inn i kupeen er fabelaktig, og original. Men før det blir det mye, og lang bilkjøring selv om det også her innimellom finnes spennende sekvenser. Nei, finn en annen pilsaction. Filmen får tre stjerner. Ekstramateriale fant vi ikke.

Transporter 3

• Release: 13. mai 2009
  • Regi: Olivier Megaton