: Transformers Revenge of the Fallen

Om målsettingen bak Transformers 2 har vært mer action, større eksplosjoner og mer av en lettkledd Megan Fox, så har Michael Bay lykkes til gangs! Når det er sagt, så har de også lyktes med en bedre, og morsommere historie; slik at filmen som helhet, til tross for sine åpenbare svakheter fremstår som bedre enn originalen.

ActionEventyrSci-Fi
Transformers Revenge of the Fallen

Hovedingrediensen er den samme som sist, her er det kamp mellom robotene Autobots og Decepticons, med en motvillig Shia LaBeouf og en sexy Megan Fox i midten av det hele. Plottet, ja det er faktisk et plot, er fullstendig irrelevant, men det handler visstnok om at de slemme robotene trenger solen vår som energikilde, og dermed vil utslette alt liv på jorden. Selvsagt er det kun en som kan stoppe dem – Sam (LaBeouf). Som underhistorie følger vi forholdet til Sam og Mikaela (Fox), som settes på prøve når Sam drar på college.

Spesialeffektene er overlegne, og vi lar oss imponere når gigantrobotene enten knuser hverandre, Shanghai eller pyramidene i Egypt. Her er det tydelig at det budsjettmessig ikke er spart på noe. Skjerme er tidvis så fylt med detaljer av knust metall, at det hele er vanskelig å få med seg. Til tross for all gigantomanien har de klart å krydre filmene med flere interessante karakterer enn sist gang, ikke minst er John Turturro, til tross for en stereotyp rolle, og Sams nye romkamerat med på å tilføre filmen sårt tiltrengt menneskelighet og forløsende humor. Også en sekvens fra Sam på college har de fått plass til – svært forutsigbar og enkel humor, men i en slik setting fungerer det.

Men, drøye to og en halv time med en endeløs rekke av metallroboter som forsøker å slå hverandre i hjel, blir definitivt i lengste laget. Etter hvert blir man simpelthen blasert av alle de imponerende spesialeffektene, og føler som om man bivåner et dataspill – dessverre uten selv å kunne styre aktørene. Transformers: Revenge of the Fallen vil du enten finne underholdende og morsom, eller virkelig hate. Vi klarte å sette hjernen i hvilemodus, koble ut all logikk og bli med på en to og en halv times humørfylt berg-og-dalbane-tur med dundrende hjernetom gutteaction og Megan Fox i herlig slow motion. Fire stjerner.

Lydkvaliteten (DTS-HD) er intet annet enn superb, og subwooferen får virkelig kjørt seg filmen igjennom. Billedkvaliteten er også meget bra, men mangler den siste gnisten for full score. Av det svært omfattende bonusmaterialet er det ingen ting vi savner, det mest spennende er de omfattende bakomfilmene, kommentarsporet, portrettet av Michael Bay og utelatte scener.

• Release: 25. november 2009
  • Regi: Michael Bay
  • Med: Megan Fox, Shia LaBeouf, John Turturro, Tyrese Gibson, Kevin Dunn