TESTER GUIDER SERIER/FILM L&B FORUM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING

Transformers – Dark of the moon 3D

Hverdagen består av store og små overraskelser, at Transformers 3 faktisk er en bra film faller definitivt i den sistnevnte kategorien!

Publisert 26.03.12 - 12:13
Transformers – Dark of the moon 3D

Det har allerede gått fem år siden den første Transformers-filmen (i denne serien!) så dagens lys. En særdeles anmassende og opphauset film med syltynn handling, dårlig skuespill og gigantiske actionscener – actionscener som dessverre stort sett kun besto i at enorme roboter forsøkte å slå hverandre i hjel, mens de knuste alt rundt seg. Grei tidtrøyte den første halvtimen, deretter kun slitsomt for både ører og øyne. Etter de to foregående filmene med endeløse actionscener i det gigantiske bilroboter hamrer løs på hverandre trodde vi den siste dråpe var skviset ut av Transformers-sitronen – så kommer plutselig tredjefilmen med et relativt (!) bra manus, dyktige skuespillere og actionscener som få filmer overgår!

En original og konspiratorisk begynnelse drar oss inn i historien i det vi blir forklart hvorfor John F. Kennedy egentlig, på 1960-tallet, presset på for å komme til Månen før russerne – NASA mottok signaler som tydet på at en gigantisk ufo var styrtet på Månens utilgjengelige bakside – The Dark of the Moon. Dermed pakker Buzz Aldrin og Neil Armstrong snippsekken og tar turen opp til den store gule osten; i en fordekt operasjon finner de det gigantiske romskipet og spetakkelet er i gang. Deretter blir det ganske så ordinær robotkamp, der det ender opp med at de snille (autobots) må forlate Jorden etter at de har mistet menneskenes tillit – selvfølgelig er det ingen som hører på Sam…

Virkelig sus i serken blir det når de slemme robotene (decepticons) bokstavlig talt tar over hele Chicago. Her serverer Bay oss blant de beste actionscenene vi har sett på det hvite lerretet de siste årene. ”Krigsfilm” med 11-års grense fungerer faktisk! Spesielt lar vi oss begeistre når skyskrapere kollapser og våre helter kastes fra og i mellom etagene; og det hele toppes når en gjeng kommandosoldater hopper ut av bygningen, med ”flaggermusdrakter” på flyr de gjennom Chicagos skyline! Stort herligere får man ikke 3D-film! For jo da, Transformers 3 løftes til gangs flere hakk av 3D. Alle de storslåtte oversiktsscenene og eksplosjonene glitrer og kommer til sin fulle rett i 3D. Har du allerede kjøpt 2D-utgaven, så gi den til din lillesøsters stygge venninne, og kjøp den i 3D – for Transformers 3D kan virkelig matche Avatar!

En ting er det mer intrikate plottet og storslagne actionscener, vel så stor styrke for filmen er det meget habile skuespillerensemblet – med en eksentrisk John Turturro i kjent stil, Frances McDormand som den tøffe og uydmyke øvrighetspersonen og (faktisk!) en Shia LaBeouf som leverer varene i hovedrollen som den kjappe Sam Witwicky. Men bevares, det finnes da også høner å plukke denne gangen. Dark of the Moon er Rosie Huntington-Whitleys skuespillerdebut – la oss håpe det også blir den siste! Nå har vi aldri påstått at Megan Fox var Oscar-materialet, men sjelden har vi bivånet en mer plastikkaktig og sjelløs skuespiller en nevnte Rosie på film. Replikkene lires ut som om hun leste bruksanvisningen til brødristeren, mimikken er fullstendig fraværende og de restylan-fylte leppene hinder klar tale og tildekker nærmest halve ansiktet. Og vi får da heller ingen Michael Bay-film uten en tirade med klisjeer og særdeles søkte plottvendinger.

Når det er sagt, så kan vi endelig konstantere at Bay har klart å kombinere de storslagne actionsekvensene med et habilt (dog tullete) plott, flott skuespill og herlig underholdning. Transformers 3 er Guttefilm med stor G, og sørg for å bunkre opp rikelig med popcorn og Aass Classic før du setter Blu-ray-spilleren på play, for over to og en halv time med vedvarende, spektakulær action krever sitt av en mann! Fire sterke stjerner.

Simpelthen prikkfri lyd- og billedkvalitet på denne BD-en, og en riktig referansefilm innefor 3D har det blitt! Det svært omfattende ekstramaterialet består av bl.a. av den grundige ”bakomfilmen” Above and Beyond: Exploring Dark of the Moon som over fem deler på til sammen nesten to timer tar for seg det meste av innspillingen og forberedelsene, en mengde minidokumentarer om alt fra de råeste actionscenene til premieren, marketing og selve 3D-filmingen, utfordringene med å rive i stykker Chicago, intervjuer, stills, dokumentar om NASAs fortid og fremtid, samt filmen på DVD. En rent overflødighetshorn, og nytelse, av en BD-utgivelse!

Lese hele artikkelen? eller bli medlem av LB+.

• Release: 8. februar 2012
  • Regi: Michael Bay