Trance

Oscarvinner Danny Boyle (Slumdog Millionaire) har stort sett vært ensbetydende med severdige og solide filmer siden gjennombruddet med Shallow Grave i 1994. Med thrilleren Trance følger han sin egen oppskrift, men roter seg bort i en nedlesset og intetsigende actionthriller.
Trance

Simon (James McAvoy) lider av spillegalskap og har havnet i et økonomisk uføre som gjør at han involverer seg med en gruppe kriminelle for å skaffe penger. Han tar seg jobb som auksjonarius for å stjele et verdifullt maleri. Under jobben blir han skadet og mister både maleriet og hukommelsen. Simon oppsøker en psykolog (Rosario Dawson) som kan utføre hypnose for å finne maleriet og seg selv tilbake.

Britiske Danny Boyle har imponert en hel filmverden med sine visuelt vakre filmer med sterke historier og interessante karakterer. I Trance starter han også lovende og bruker det særegne filmspråket sitt blandet med musikk og tempo for å underbygge og forsterke det narrative. Problemet denne gangen er nok i hovedsak et svakt manuskript som er skrevet av Joe Ahearne. Historien er full av dårlige vendinger og logiske brister som ødelegger filmen. Samtidig er den full av fart og visuelle godbiter men mangler både driv, substans og fortellerglede. Overraskende at ikke Boyle har sett dette innledningsvis, eller i hvert fall etter innspilling. Tre skuffende stjerner.

Trance vil helt sikkert appellere til enkelte, og da er Blu-ray-utgivelsen en god investering. Både lyd og bilde er nesten helt perfekt, det er bare små detaljer som gjør at den ikke får topp score. I tillegg har den en god dose med informativt ekstramateriell.

• Release: 26. oktober 2013
  • Regi: Danny Boyle
  • Med: James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel, Tuppence Middleton, Wahab Sheikh, Danny Sapini