Anmeldelse : Tornerose

Tornerose

Wow! Femtifem år etter premieren på denne umiddelbare klassikeren relanseres den, og det i en kvalitet som faktisk overgår kinoutgivelsen!

Karakter
Familie
Tornerose

Alle, både barn og voksne, er kjent med historien om den vakre prinsessen som sov i hundre år etter å ha stukket seg på en rokk. Disney gjenforteller historien i en romantisk eventyrstil, men like fullt er dette et meget mørk og dyster film, nesten like mørk som The Black Cauldron (1985). Og, som ofte er tilfelle i Disneyfilmer, er det skurken som har den suftigste rollen, Maleficent (som nå har fått sin egen film) er blant de skumleste og mest fascinerende Disneyskurkene.

Clyde Geronimi (regi) forteller historien klart og tydelig, med stram regi. Her er det ikke satt av tid til unødig dødtid eller meningsløse sangnumre som fyllstoff; slik så ofte er tilfellet. Prinsesse Aurora blir født, lyst forbannelse over, skjult i skogen i 16 år av feene, stikker seg, sovner og reddes av prinsen til en heidundrende fargesprakende fanfare av drageaction og heltedåd.

Filmen er spilt inn i 70mm cinemascope, er blant de vakreste som er kommet ut av drømmefabrikken, og har sin helt særegne skarpe og kantete animasjonsstil, samtidig som den er usedvanlig detaljert. En animasjonshistoriens største mesterverk, nå i den ultimale utgivelsen – rett og slett fullkommen!

Lyd- og billedkvaliteten enestående. Tornerose er spekket med fargesprakende scener og sjeldent detaljert – og alle detaljene gnistrer mot oss i full HD-kvalitet, se f.eks. scenen der feene planlegger Auroras fremtid. Også bonusmaterialet er imponerende, ikke minst falt vi for bakomfilmen, det informative kommentarsporet av Lasseter og den virtuelle turen gjennom slottet. Spill for de minste.

button-PK

Fakta

  • Release: 24. september 2014   Regi: Clyde Geronimi
  • Med: Mary Costa, Bill Shirley, Eleanor Audley, Verna Felton, Barbara Luddy, Taylor Holmes
  • Genre: Familie
  • Land: USA
  • År: 1959
  • Tid: 1:15 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.