Togetherness, sesong 1

HBO

Hva gjør du når du våkner opp mot slutten av trettiårene og livet ikke ble som planlagt?
Komedie
Togetherness, sesong 1

Middelaldrenes frustrasjon er nøkkelordet som best beskriver den nye HBO-serien Togetherness. Vi er i sunny California og følger livet til kompisene Brett (Mark Duplass) og Alex (Steve Zissis).

Brett jobber med lydredigering, men får absolutt ikke utløp for sin kreativitet på jobben, og hjemme venter skrikerunger og et skrantende (ikke-eksisterende) sexliv med hans kone Michelle (Melanie Lynskey). Hans gode kompis Alex kom til LA for å søke lykke som skuespiller, men endte opp i håpløse reklamevideoer, og er nå blakk og hjemløs. «Midlertidig» flytter han hjem til Brett og Michelle. Michelles søster, Tina (Amanda Peet) har passert middagshøyde og nok en gang blitt dumpet. I frustrasjon utsetter hun flytteplanene og flytter «midlertidig» inn hos søster og svigerbror.

På mange måter minner Togetherness om komedieklassikeren Seinfeld i den forstand at det heller ikke i denne serien skjer så mye. Vi følger den gjennomsnittlige, litt stakkarslige, men oi så sjarmerende, gjengen i deres helt hverdagslige sysler. Som å ta seg en dag på stranden, spise ute, kjøre bil, skifte bleier eller onanere med klesklyper på brystvortene.

Togetherness_7 Togetherness_6 Togetherness_4 Togetherness_3 Togetherness_1 Togetherness_2
<
>

De utvider dog kretsen med nye personer som den herlige new age-damen Linda (Mary Steenburgen), og Tina kaster seg etter Hollywood-produsenten Larry (Peter Gallagher). Togetherness byr absolutt ikke bare på lett, overfladisk humor, men har et meget velskrevet manus av Duplass-brødrene med substans. I motsetning til de fleste amerikanske serier/filmer som er innom emnet midtlivskrise blir dette sjeldent kleint eller klisjeaktig, kun veldig sjarmerende, velspilt og ofte meget morsomt – på en snill måte, med dybde og utsøkt skuespill.

Serien anbefales på det varmeste, men vil nok appellere mest til personer i en lignende livssituasjon. Vi er dog spente på om dette er en serie som har livets rett, og vil evne å fornye seg til neste sesong. Brukbar lyd- og billedkvalitet på anmeldereksemplaret fra HBO.

• Release: 12. januar 2015
  • Regi: Jay Duplass
  • Med: Mark Duplass, Melanie Lynskey, Amanda Peet, Steve Zissis, Abby R. Fortson, Joshua Leonard