This Is the End

Se for deg en fuktig aften i huset til James Franco i Los Angeles. Han sitter sammen med sin gode venn Seth Rogen, de har akkurat røkt en «passe» dose «rev» og skylt det hele ned med et par flasker rådyr Bordeaux-vin. Slik er vi sikker på at historien til This is the End ble til.
Komedie
This Is the End

I filmen spiller kompisene, og hele bekjentskapskretsen deres, seg selv i det James Franco inviterer til ekstravagant fest i hans meget ekstravagante hus i Hollywood Hills. Alt virker tilsynelatende ok, og vennegjengen viser en passe selvironisk stil med innsidevitser og en dekadent og narsissistisk livsstil. Men plutselig går alt, bokstavelig talt, til hevlete. Himmelen faller i hodet på dem i et enormt meteorregn og jordskorpen åpner seg og slipper selveste Belsebub løs. Det er eksakt i slike situasjoner man skiller menn fra mus – og man viser sitt sanne jeg…

Tilsynelatende tøffinger kryper til korset, mens andre tar styringen og holder hodet kaldt. Den harde kjerne (de fleste av gjestene omkommer i det de faller ned i Helvete) barrikaderer seg i huset og satser på å «stå han av». Midtveis skifter filmen retning og går i stor grad bort fra komikk og over til grøss og gys – uten at det løfter kvaliteten.

Det er åpenbart at gjengen trives sammen og de har tidligere servert oss klassikere som blant annet Superbad, men dette holder ikke til en hel spillefilm. Som et revyinnslag på ungdomsskolen, ja vel, men ikke i en time og tre kvarter. Stoffet er rett og slett ikke godt nok til å tværes så tynt ut. Ikke direkte mislykket, men så langt fra vellykket heller.

Et meget bra lydspor men en svært varierende billedkvalitet preger BD-en. Mye morsomt bonusmateriell med blant annet bloopers og utelatte scener.

• Release: 23. april 2014   Regi: Evan Goldberg
  • Med: James Franco, Jonah Hill, Seth Rogen, Jay Baruchel, Danny McBride, Michael Cera, Emma Watson