The Wolverine 3D

Marvel fortsetter å skvise Wolverine-franchisen i det Hugh Jackman vender tilbake til rollen for sjette gang. Neste år kommer den syvende filmen med Wolverine – det holder nå!
The Wolverine 3D

Etter Jeans (Famke Janssen) død har Wolverine forlatt X-Men gjengen, og er nå til det fulle blitt en ensom jerv som skjeggete og bitter lusker rundt i de store canadiske skoger. Men, nok en gang, innhenter fortiden ham.

I det amerikanerne atombombet Japan mot slutten av andre verdenskrig, gjorde Logan (Hugh Jackman) en heltedåd av de sjeldne. Han usatte seg selv for enorme mengder radioaktiv stråling for å redde sin japanske fangevokter. Fangevokteren, Yashida, endte opp som eieren av et av Japans største industrikonsern, og i det livet hans går mot slutten er han villig til å ta i bruk alle midler for å forlenge livet. Han ser på Wolverines udødelighet som sin redning – men da hadde han ikke regnet med den ensomme ulvens stahet og overlevelsesevne…

Det er ikke akkurat en sjokkerende avsløring å fortelle at Wolverine overlever (!), og veien frem dit begynner riktig så bra. Filmen er lekkert filmet og koreografert og gir oss i begynnelsen en seriøs undertone; men Mangold (regi) streber forgjeves å få den til å fremstå som noe langt mer enn det den faktisk er: Nok en tanketom actionfilm som ikke klarer å begrense seg, men stadig pøser på med en mengde langtekkelige slåsscener, som etter hvert kun blir et eneste stort gjesp. Spesielt slutten skriker i mot oss som et actioneventyr på speed, der gamlefar trer frem som en samuraikriger i Iron Man-innpakning. Huff!

Hovedproblemet med filmen, og karakteren, er at Mangold ikke makter å gi oss en person vi klarer å bry oss om. Logan/Wolverine fremstår som en bitter og grinete einstøing som hverken er en fascinerende superhelt eller actionhelt. Plottet er søkt og uinteressant, og kun ment som et bakteppe for å fremme actionscenene. Replikkene blir for macho og «hårete», noe som matcher dårlig med filmens stemning. Dog, her er det mye moro om du vil vise frem hjemmekinoanlegget, men du verden så fort glemt denne filmen er. Tre syltynne stjerner.

Et topp surroundspor (dts-MA 7.1) gjennomsyrer filmen, og kler de mange actionscenene særdeles godt. Billedkvaliteten er god, men ikke ekstraordinær, og det er liten grunn til å se den i 3D. Bonusmaterialet består av en forlenget versjon (som om den ikke var lang nok allerede), alternativ slutt (dør han?), kommentarspor og en bra timeslang bakomfilm med fokus på samuraiene.

• Release: 27. november 2013
  • Regi: James Mangold
  • Med: Hugh Jackman, Tao Okamoto, Rila Fukushima, Famke Janssen, Hiroyuki Sanada, Svetlana Khodchenkova