The Way Back

Peter Weir (The Truman Show, Fearless, Master and Commander) er ikke den mest produktive regissøren, men når han kommer med en ny film så er det vanligvis kvalitet han leverer. Det er ihvertfall tilfellet med The Way Back.
The Way Back

Filmen forteller historien om en gruppe på syv fanger som flykter fra en sovjetisk fangeleir i Sibir i 1941. Vi følger deres vanvittige lange reise ut av det kommunistiske Sovjetunionen gjennom Bajkalsjøen ut til Mongolia, til Tibet og så videre over Himalaya til India. Ikke uventet overlever ikke alle sammen, og det blir heller ikke mangel på store problemer og interne konflikter underveis. Mangel på mat og vann derimot er høyst til stede.

The Way Back er en meget severdig og fascinerende film, og skal være basert på en sann historie. Et stort problem for filmen er dessverre det faktum at det viser seg å være oppspinn og dermed bare ren fiksjon. Dette ødelegger selvfølgelig mye for produsentene, men en historie er en historie om den er sann eller ikke, og det er ingen tvil om at filmen fungerer godt. Skuespillerne gjør en solid innsats og dramaturgisk sett er det ingenting å sette fingeren på. Ellers er det mest imponerende alle de fantastiske landskapene som fangene reiser gjennom med meget bra foto av Russell Boyd. En sterk firer!

Man kan godt gå til innkjøp av The Way Back på BD: Den har en interessant bakomfilm og noen slettede scener. Men det er ikke bonusmateriellet som imponerer mest, det er det fabelaktig flotte bildet og et meget bra lydspor (dts-HD).

• Release: 14. September 2011
  • Regi: Peter Weir
  • Med: Jim Sturgess, Ed Harris, Saoirse Ronan, Colin Farrell, Dragos Bucur, Mark Strong