The Two Faces of January

Hellas 1962: Det vakre og rike paret MacFarland strør bekymringsløst om seg med penger. Men under overflaten er ikke alt som det skal være.
The Two Faces of January

Viggo «Aragorn» Mortensen spiller den suksessrike og verdensvante aksjemegleren som med sin vakre kone (Kirsten Dunst) er på rundreise i Europa. Fra storby til storby, og luksushotell til luksushotell. Tilsynelatende uten bekymringer. I Athen blir de kjent med den amerikanskfødte guiden/småkjeltringen Rydal (Oscar Isaac); og i det fortiden innhenter MacFarlands blir Rydal deres eneste redning. Eller?

Filmen har et fantastisk autentisk og forførende atmosfære. Den oser av sensualitet, sommer, sol, sofistikerte mennesker og hele tiden med en merkelig følelse av at her er det mye som skjules av en perfekt fasade, og man ikke vet hvem man kan stole på. Regien er av debutanten Hossein Amini, som tidligere har skrevet manus til blant annet Drive, han har god kontroll på den fragmenterte historien og får frem det beste i skuespillerne.

Utmerket skuespill fra en stødig Mortensen (vi har ikke sett ham så god siden A History of Violence), og Dunst matcher perfekt kombinasjonen søt og yndig og fandenivoldsk. Spenningen ligger bredt forankret i karakterenes utvikling og de vidt forskjellige personlighetene (ansiktene) de etter hvert fremviser, uten at handlingen blir søkt eller spekulativ. Alt i alt en meget solid Hitchcock-aktig thriller med mange uventede vendinger, stødig regi og topp skuespill. Fem stjerner.

The-Two-Faces-of-January_2 The-Two-Faces-of-January_3 The-Two-Faces-of-January_4 The-Two-Faces-of-January_5 The-Two-Faces-of-January_6
<
>

Filmen har et gjennomgående gulbrunt preg, som setter oss nostalgisk tilbake til 1960-tallet, dessverre er skarpheten for dårlig, og bildet sliter med enkelte artefakter. Lydsporet er bra, men ikke utmerket. Bonusmaterialet byr på noen utelatte scener, bloopers, bakomfilm og utviklingen fra novelle til film.

• Release: 26. januar 2015
  • Regi: Hossein Amini
  • Med: Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Oscar Isaac, Daisy Bevan, David Warshofsky, Prometheus Aleifer