: THE TWILIGHT SAGA Breaking Dawn Part 2

Fem år og fem filmer har det tatt å filmatisere det ekstremt populære kulturfenomenet The Twilight Saga skrevet av Stephanie Meyer. Dette er andre delen av filmadapsjonen Breaking Dawn, hvor hovedkarakteren Bella endelig er blitt vampyr.

Publisert 20.04.13 - 14:52
THE TWILIGHT SAGA Breaking Dawn Part 2

The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 ble filmet parallelt med den første delen som kom ut i 2011, og er en direkte oppfølger og forlengelse av en filmfortelling som faktisk er fordelt på ca. fire timer totalt. Filmen begynner hvor første del slutter med at Bella (Kristen Stewart) våkner opp som vampyr, som følge av at hun måtte forvandles for ikke å dø, og får evig liv med Edward (Robert Pattinson) og deres felles nyfødte datter Renesmee.

Bella og Edward fryder seg begge over hennes forandring, og arbeidet med å kontrollere både fysikk og blodtørst blir en spennende og vanskelig utfordring. Når det er gjort må familien Cullen samle en rekke andre vampyrklaner for å kjempe mot falske anklager om deres barns egenskaper og trussel som dødelig.

Der Del 1 i all hovedsak fokuserte på bryllupet til Bella og Edward, deres forhold samt graviditeten, så er Del 2 delen mye mer fokusert på oppgjør og action. Hele filmen bygges opp mot et siste slag og en avslutning på alle konflikter og uavklarte allianser. Sånn sett er denne delen mer leken og befriende enn den første, men samtidig føles den mye mer skjematisk og kunstig. Det er definitivt den første timen som fenger mest, da vi får bli med på hvordan det er å bli forvandlet til en vampyr og Bellas lek med kreftene. Etter hvert blir det plankekjøring mot klimaks hvor vi blir introdusert til en stor mengde karakterer med ulike krefter som alle blir drevet til det uungåelige oppgjøret.

The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 er en underholdende, fascinerende og tidvis severdig film, men på samme tid er den så ufattelig banal, svulstig og pompøs at den fort blir en parodi på seg selv. Håndverket er upåklagelig med fantastisk foto, klipp, scenografi og spesialeffekter, men skuespillerne virker ofte meget uinspirerte, og det er ingen tvil om at det narrative og prestasjoner fra karakterene har måttet vike for den ekstremt krevende produksjonen. Ufrivillig fornøyelig, men mest for fansen. Tre stjerner.

Breaking Dawn Del 2 er like god som den første på Blu-ray. Et hav av ekstramateriell som faktisk er både underholdende og informativt, og et nesten perfekt bilde og et lydspor som topper vår skala.

THE TWILIGHT SAGA Breaking Dawn Part 2

• Release: 4. mars 2013