Søk etter tester, nyheter, anmeldelser..

The Ties That Bind

For 35 år siden kom albumet «The River», og Bruce Springsteen gikk fra kritikerrost rockegud til nå også allemannseie. I retrospekt forteller Springsteen om albumets trange fødsel.
Dokumentar
The Ties That Bind

Det er ikke første gangen Bruce Springsteen og Columbia serverer oss svært forseggjorte utgivelser av hans klassiske album. Tidligere har vi fått spesialutgaver av Born to Run, og for 5 år siden kom den utrolige samleboksen med gull fra Darkness on the Edge of Town-arkivet.

SAMLEBOKS FRA ARKIVET
17. oktober 1980 kom et av Bruce Springsteens mest kritikerroste album, The River, ut. Columbia lanserte nylig The Ties That Bind: The River Collection i en imponerende samleboks på 4 CD-er og 2 Blu-ray – med hele 52 (!) spor. I denne anmeldelsen fokuserer vi på den helt nye dokumentarfilmen til Thom Zimny som tar for seg prosessen frem til albumets utgivelse.

Les ALT om «The Ties That Bind – The River Collection» her!

HYBRIDEN
To år etter et av tidenes tøffeste rockealbum, Darkness on the Edge of Town, så dagens lys, var det en adskillig muntrere tone på dobbeltalbumet The River. Med sanger som Hungry Heart, Sherry Darling, Crush on You, Cadillac Ranch, I’m a Rocker og Ramrod fikk vi se den elegante pop-rockeren Springsteen som flørtet med sine fans med elegant gladrock, uten annen hensikt enn å underholde sitt publikum og få dem dansende på bordet.

Det sagt, så har definitivt «hybriden» The River sine adskillig dypere, og mørkere, sider. Med sanger som Drive all Night, Independence Day, The River, Point Blank, Fade Away, Stolen Car og Wreck on the Highway gav Springsteen oss noen av sine dypeste tekster. I et album fylt av sanger om bilkjøring og å komme seg ut av småbyen viste 31-åringen også en mer voksen side ved å synge om ekteskap (I Wanna Mary You, The Ties That Bind), og ikke minst klassikeren over alle klassikere, tittelsporet The River, en sang om hans egen søster og svigerbroren som mistet jobben, og de utfordringene de møter. Mesterlig!

35 år etter utgivelsen har regissør Thom Zimny satt seg ned med Springsteen utenfor hans ranch i Colts Neck, New Jersey, for å ta oss med på en reise tilbake til 1978-1981. Vi møter en avslappet Springsteen i det han deler sin historie og tanker rundt albumets trange fødsel.

PÅ TIDE Å BLI VOKSEN!
Springsteen fylte snart 30, og følte «klokken» tikke. Han ville ikke kun være en som beskrev livet med forhold, ekteskap og opp og nedturer, men også være en del av det. Vi møter i dokumentaren en svært åpen Springsteen som forteller at han i denne periode nærmest manisk kun levde og åndet for én ting: Musikken!

I 1979 leverte han inn albumet The Ties That Bind (med 10 spor) til Columbia, men trakk det raskt tilbake. Han følte at det ikke var representativt for den komplekse helheten han og bandet stod for, og at det ikke fanget omfanget og variasjonen som hans lojale fans opplevde under maratonkonsertene. Deretter fulgte en endeløs innspillingsprosess med hele 70 låter i studio, som til slutt kulminerte i dobbeltalbumet The River. Et utgivelse som også tok ham ut på sin første verdensturné, inkludert Norge, Sverige (for andre gang) og Danmark.

SONY DSC

PÅ TOMANNSHÅND MED THE BOSS
I motsetning til Darkness-dokumentaren (The Promise – The Making of Darkness on the Edge of Town) eksisterer det svært lite videomateriale fra den lange perioden The Boss og hans E Street Band tilbrakte i studio disse årene. Dermed får The Ties That Bind en helt annen stil og rytme. Stort sett er det kun Bruce, gitaren og munnspillet anno 2015 som forteller, det hele ispedd en god del stillbilder, og noe video, fra skapelsesprosessen av The River. På godt og vondt. Vi kommer nærmere på hovedpersonen og han får kommentert det i retrospekt – noe som fungerer svært godt. I tillegg er det stadig avbrekk med at han spiller sanger fra albumet, fullstendig akustisk.

Det sagt så skulle vi gjerne ønsket oss en litt lenger dokumentar, som også gav oss flere stemmer fra perioden 1978-1981. Hvorfor har de f.eks. ikke intervjuet produsentene Jon Landau og Steven Van Zandt? Vi får høre fra Springsteen om de lange dagene (og nettene) i studioet, hvordan bandet slet, og hvordan prosessen var fastlåst. Han forteller levende og med åpenbart stor hukommelse, men det ville løftet filmen med utfyllende (korrigerende?) kommentarer fra de rundt ham. 5 svake stjerner.

BONUS
I bonusmaterialet (bortsett fra boken og de 4 musikk CD-ene) får vi en tilnærmet komplette konsert fra Tempe, Arizona 5. november 1980. I det restaurerte materielt ser vi en ung Springsteen proppende full av energi og spilleglede, med en svært variert miks av låter. Med høydepunkter som Drive All Night, I Wanna Mary You og Jungleland er dette en våt drøm for de mange Springsteen fans der ute. Boksen er et must for enhver Springsteen-fan og musikkelsker.

Hjemmeside

• Release: 4. desember 2015
  • Regi: Thom Zimny