Anmeldelse: The Stranger, sesong 1

Fiffig jakt på fremmede hemmeligheter

Adam oppdager at hans kone lyver for ham, når hun konfronteres går verden til helvete!
Karakter
Thriller
The Stranger, sesong 1
Annonse
Annonse
forfatter

Den amerikanske krimforfatteren Harlan Coben er nok mest kjent for sine thrillerromaner om den noget utradisjonelle privatetterforskeren Myron Bolitar, som han har skrevet elleve bøker om. Coben karakteriseres for sin muntlige, litt sleivete, lekne og uhøytidelige stil, en skrivestil som burde egne seg godt for en TV-serie.

Født og oppvokst i New Jersey sentrerer Coben sine romaner rundt arbeiderklassestrøket i sitt nærområde, men når Netflix har valgt å filmatisere en av hans bøker, The Stranger (2015), er handlingen og personene satt til Cederfield, England. En transformasjon som faktisk fungerer smertefritt.

Kjernefamilien Price, med advokatfar Adam (Richard Arimtage), skolens favorittlærerinne Corrine (Dervla Kirwan) og deres to barn havner i en sjelsettende krise i det en vilt fremmed (Hannah John-Kamen) oppsøker Adam og forteller ham at hans prektige kone løy om en graviditet og spontanabort for noen år siden. En rasende Adam konfronterer Corrine – dagen etter er hun som sunket i jorden.

Det viser seg at flere i byen har blir oppsøkt av den unge, fremmede kvinnen, hvorpå noen presses for penger mens andre advares ut ifra ren altruisme (?). Samtidig settes et uforklarlig drap, en hodeløs alpakka og en ungdom i koma i forbindelse med sakene. Den sindige, snart pensjonerte, politietterforskeren Johanna (Siobhan Finneran) settes på sakene.

Annonse

Coben (som også er produsent) har et rikt og jordnært persongalleri, en broget gjeng som på intrikat vis flettes sammen i den komplekse historien. Vi tror på de autentiske personene og lar oss trekke inn i krimplottet, der mange i forstadshelvete åpenbart skjuler sine høyst private hemmeligheter.

The Stranger, sesong 1 (Foto: Netflix)

Dessverre blir serien ofte litt for insisterende, overtydelig og lite subtil. Vi skal mates, med bred pensel, hva som skjer, enten i form av overtydelige flashbacks eller «skummel» musikk; veldig amerikansk og unødvendig. Det komplekse plottet, som bevisst skal forvirre oss, blir stundom litt for konstruert (noe som ikke vil overraske lesere av Cobens bøker) og mangefasettert. Genremessig beveger vi oss imellom drama, thriller og ungdomskrim, og hvor den dramaturgiske tyngden skal ligges fremstår vaklende. Man mister det interessante «Gone Girl»-hovedplottet litt for ofte av synet.

Les også
Gone Girl Suksessroman har suksessfullt blitt forvandlet til en solid thriller, med mange overraskelser, aha-opplevelser og et litt for søkt handlingsforløp.

Richard Armitage er solid som den fortvilte familiefaren, og det er befriende å bevitne Jennifer Saunders i en «normal» rolle, langt fra hysteriske abs-fab. Finneran er innertier som den trauste etterforskeren, mens geniale Stephen Rea stjeler enhver scene han er i, som sær eremitt.

The Stranger er på ingen måte banebrytende krim, i tillegg føles den litt for ofte vel konstruert, men både plott og produksjonen, med gjennomgående solid skuespill, er såpass vellaget at vi mer enn villig tilbringer seks timer med denne forsamlingen av briter som alle bærer på sine hemmeligheter, det til tross for at slutten føles noget uforløst og skuffende. 4 stjerner.

The Stranger, sesong 1_2 The Stranger, sesong 1_3 The Stranger, sesong 1_4 The Stranger, sesong 1_5 The Stranger, sesong 1_6 The Stranger, sesong 1_7
<
>
The Stranger, sesong 1 (Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 30. januar 2020
  • Regi: Daniel O’Hara
  • Med: Richard Armitage, Siobhan Finneran, Hannah John-Kamen, Shaun Dooley, Anthony Head, Stephen Rea, Jacob Dudman, Brandon Fellows, Dervala Kirwan, Jennifer Saunders
  • Genre: Thriller
  • Land: UK
  • År: 2020
  • Tid: 6:00 t.
  • Karakter: 4
IMDB Rating
Summary:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.