annonse
Thriller
The Spy, sesong 1

anmeldelse:
The Spy, sesong 1

Stilfull spionnostalgi

Sacha Baron Cohen kan så visst mer enn å spille i absurde komedier.

Basert på det helt ekstraordinære livet til den israelske Mossad-spionen Eli Cohen (Sacha Baron Cohen) tar Netflix og regissør/manusforfatter Gideon Raff oss med på en tidsreise til klassiske etterretningspionasje under Den kalde krigen; en tid da fiendebildet var langt mer oversiktlig, mindre mangefasettert og menn på bakken samlet info om fienden.

Cohen, immigrant fra Egypt, rekrutteres av Mossad for å infiltrere det syriske regjeringsapparatet og militæret. Han gis et dekknavn (Kamel) og -historie, og blir på rekordtid satt inn i felt, først i Buenos Aires, deretter midt i fiendtlig territorium i Damaskus. Israel er desperat etter etterretningsinfo om det lukkede syriske regimet, og hva slags antagonistiske planer de har mot jødenes hjemland.

Vi befinner oss på begynnelsen av 1960-tallet, og Cohen forteller sin kone (Hadar R. Rotem) at han jobber som omreisende møbelinnkjøper for det israelske forsvaret. I årevis lever hun ført bak lyset, oppdrar ungene på egenhånd, og aner ikke hvilken fare hennes mann utsetter seg for. Serien har en delikat balanse mellom mellommenneskelig drama og sitrende spenning; innimellom blir dog Raff litt unødvendig overtydelig, men det holdes stort sett jordnært og autentisk.

Raff mestrer til fingerspissene å føre spennende spionmanus i pennen, han står blant annet bak den israelske spionserien Prisoners of War, samt dens amerikanske avlegger, Homeland. Vi kommer tett på karakterene, deres følelser og beveggrunner og stemningen er tett og klaustrofobisk. Forholdet mellom herr og fru Cohen er ekte, nært, troverdig og medrivende. De spiller hverandre gode, der Cohen imponerer i en kompleks rolle. Noah Emmerich (The Americans) er glimrende som etterretningssjefen med samvittighetskvaler, og vi kan ta og føle på israelernes reelle frykt for fiendtlige angrep på den unge staten.

(Foto: Netflix)

Fargepaletten er holdt i duse, nesten monokrome, farger, og gir serien det «kjølige» preget historien fortjener. Foto er lekkert, kreativt og suger oss inn i handlingen og den tidsriktige settingen. Regien er stram og fenger umiddelbart interessen med en god dramaturgisk oppbygging, uten at serien på noen måte er grensesprengende.

The Spy er en gjennomarbeidet kvalitetsserie i alle ledd, klassisk spionthriller med troverdige og interessante karakterer, samt et særs spennende plott. Serien er hverken spesielt original eller nyskapende, men intelligent velskrevet, meget spennende og historisk interessant. En klar anbefaling som fortjener 5 stjerner.

annonse
<
>
(Foto: Netflix)

annonse
  • Netflix
  • Release: 6. september 2019
  • Regi: Gideon Raff
  • Med: Sacha Baron Cohen, Hadar Ratzon Rotem, Yael Eitan, Noah Emmerich, Nassim Si Ahmed, Mourad Zaoui, Alexander Siddig
  • Genre: Thriller
  • Land: Frankrike
  • År: 2019
  • Tid: 5:20 t.

Film
Ekstra
Lyd
Bilde

Kommentarer

  Motta varsel  
Varsle meg om
annonse

Siste kveld med (mafia)gjengen

Mesterregissør Martin Scorsese gir oss med The Irishman en av sine beste filmer på flere tiår, og en umiddelbar episk klassiker.

Slipp dem fri!

Nye skuespillere kaster nytt lys over den myteomspunne Windsor-familien i en storslagen tredjesesong av The Crown.

Heeeere’s Johnny!

Stanley Kubrick er fortsatt, 20 år etter sin død, en av tidenes mest spennende regissører. Når høstmørket nå senker seg kommer hans grøsserklassiker i nyoppusset, og forlenget, versjon.

Superagenter på tomgang

Tørrvittig, men det tar definitivt aldri helt av i den fjerde MiB-filmen.

Grøsserkick á la Stephen King

Det mangefasetterte grøsseruniverset til Stephen King revitaliseres i andre sesong av fabelaktige Castle Rock.

Finansakrobatisk sirkus

Steven Soderbergh tar for seg Panama Papers-skandalen, på en ganske så lettvint og ironisk måte.

Det holder nå!

En langt gjesp av et plott, med fullstendig uinteressante karakterer.

Hofteholder, stiletthæler og ballespark!

Luc Besson gjør det igjen, transformerer en «vanlig» ung kvinne til den ultimate drapsmaskin.

Din egen beste side?

Paul Rudd er på randen av sammenbrudd, 40-års krise og misfornøyd med livet generelt. Løsningen (?) blir en total «renselse» på et obskurt spa…

Antihelttriumf!

Damon Lindelof rebooter og redefinerer de sære Watchmen-vigilantene, setter dem i en sterk politisk kontekst, og gir oss en av årets beste TV-serier!