BLACK WEEK TILBUD PÅ LYD & BILDE. 30% DENNE UKEN! SE TILBUDET HER!

: The Spirit

Fra skaperen bak Sin City og 300 kommer her nok en tegneserieadapsjon, basert på Will Eisners hånd – The Spirit. The Spirit er den tidligere politimannen Denny Colt som har fått nytt liv v.h.a. de kjemiske eksperimentene til Octopus (Samuel L. Jackson) og han vakre assistent Scarlett Johansson. Hvileløst tråler den noe naive helten byen rundt natt etter natt på jakt etter skurker. Erkefienden er hans skaper, Octopus.

ActionKomedieKrim
The Spirit

Sir Ridley Scott gjør det igjen! Med thrilleren Body of Lies leverer han en bunnsolid spenningsfilm med et tettpakket og intrikat manus, glimrende skuespill og nydelig håndverk (foto, klipp). Man kan mene hva man vil om Scotts filmografi (som bl.a. inneholder G.I. Jane!), men ingen vil hevde at han ikke kan sitt håndverk. Det har gått syv år siden sist gang Scott filmet krigsscener i Afrika. Den gangen i actionfilmen Black Hawk Down, der amerikanerne var heltene mens somalierne var fiende med stor F og fullstendig endimensjonale; i Body of Lies er fokuset flyttet til den pågående krigen mot terror, der fienden er mer diffus og en ”endelig” seier vanskelig både å oppnå og definere.

Ed Hoffman (Russell Crowe, i sin tredje Scott-film) er selve reinkarnasjonen på kynisk toppagent som vil hevde at målet helliger ethvert middel. En av hans fremste agenter er Roger Ferris (DiCaprio), utstasjonert i Midtøsten for å bekjempe al-Qaida og dets like. Han overlever så vidt et angrep i Irak, og utstasjoneres deretter i Jordan. Mål: Få tak i topplederen i en av de fremste og mest aktive terroristorganisasjonene, en organisasjon med kontakter langt inn i al-Qaida. Det bildet Scott denne gangen serverer er mye mer nyansert og fasettert enn i Black Hawk Down. Her er det slettes ikke alltid åpenbart hvem som er ”god” og hvem som er ”ond”. Plottet er tidvis svært komplisert og det er lett å miste tråden, men dette er med på å understreke kompleksiteten i temaet den tar opp. Body of Lies er slettes ikke lytefri, den klarer dessverre ikke å styre utenom en del klisjeer. Men spenningen holdes ved like i to hele timer, og lar oss seere sveve i usikkerhet angående utfallet. En skremmende aktuell thriller med strålende skuespillerprestasjoner av Crowe og DiCaprio – og en visuell nytelse. Billedkvaliteten er bra, men slettes ikke gnistrende til å være Blu-ray. Lydsporet (TrueHD) er superbt! Også på bonussiden leverer denne discen et vell av godbiter. Et spennende og informativ kommentarspor av Scott, manusforfatter og romanforfatter, utelatte scener, en rekke minidokumentarer og gode intervjuer med de involverte.

• Release: 23. januar
  • Regi: Ridley Scott
  • Med: Leonardo DiCaprio, Russell Crowe, Mark Strong, Golshifteh Farahani