Search
Generic filters

: The Sopranos – Den komplette serien

Midt i den gyldne tidsalder for TV-serier kommer et kjærkomment gjensyn med en av de aller største og eldste i familien. The Sopranos har betydd enormt mye for dagens underholdning, og er fortsatt fordømt bra!

The Sopranos – Den komplette serien

Hele femten år er gått siden vi for første gang satt oss ned foran fjernsynet og fulgte den moderne mafiabossen Tony Soprano (James Gandolfini) og hvordan han sjonglerte sine hverdagsproblemer mellom familien med konen Carmela (Edie Falco), to barn og sin ”familie” i forretnings-fornøyelseslivet. Det blir fort for mye å håndtere for den tilsynelatende sterke kjempen som etter hvert må oppsøke profesjonell hjelp hos terapeuten Jennifer Melfi (Bracco), som får mange tunge dager på jobben. Tony har nok å stri med fra narkotikaavhengige nevøer og senile onkler til seksuelle utfordringer og angstanfall.

The Sopranos er en av tidenes mest suksessrike dramaserier og ble produsert av TV-giganten HBO i seks sesonger på hele 86 episoder. Serien har vunnet nærmere hundre priser og er av mange fortsatt omtalt som en av de aller beste som er blitt produsert, selv i lys av alle serier som har kommet i ettertiden. Når Sopranos kom ut på DVD på begynnelsen av 2000-tallet begynte for alvor den store bølgen av serier på boks, og underholdningsindustrien forandret seg radikalt med et langt større fokus på produksjoner i høy kvalitet med større regissører og skuespillere som ville være med på moroa. Sopranos har utvilsomt vært med på å bringe fram andre TV-storheter som The Wire, Mad Men og Breaking Bad. Skaperen av serien, David Chase, hadde vel neppe forutsett at det noen år senere skulle eksistere selskaper som produserer egne serier med midler tjent på strømming av underholdning?

Suksessen til Sopranos kommer av en rekke faktorer. Tematikk rundt mafiavirksomhet har alltid vært populært men det var nok særdeles attraktivt for publikum å oppleve en samtids- og hverdagsmafioso som hadde problemer som alle kunne relatere seg til uansett hvor man holder til på planeten. Derfor var det viktig for serien at hendelsene ble lagt til forstedene i New Jersey utenfor New York, slik at det ble en mer ”vanlig” og forståelig setting for folk flest. Uansett er det ingen tvil om at det var essensielt for seriens popularitet at det var kvalitet i alle ledd av produksjonen. Kvalitet har den fått gjennom en rekke solide manus og en admirabel innsats fra totalt nesten 25 forskjellige regissører. Steve Buscemi er en av disse som har gjort en meget god jobb med konflikter og karakterutvikling for å skape et godt drama.

Karakterene i Sopranos er ofte både interessante og fascinerende og er en svært viktig faktor for attraksjonen folk har for serien. Hvem liker vel ikke Uncle Junior (Dominic Chianese), Paulie Walnuts (Tony Sirico) eller Silvio Dante (Steven Van Zandt)? Hovedpersonen selv, Tony, er en klassisk karakter som blir både elsket og hatet for sine handlinger; og det er ofte et godt kjennetegn for at man har utviklet en karakter som har nok substans og pondus til å bære en så stor produksjon som dette. Hvil i fred James Gandolfini (1961-2013)!

The Sopranos vil nok i lang tid stå som en bauta innen sin genre, og selv om flere har kommet opp på sidelinjen så er det fortsatt ikke mange som overgår dette. Seks stjerner!

Vi kan utvilsomt anbefale The Sopranos – Den komplette serien på Blu-ray! Først og fremst snakker vi om over 80 timer knall underholdning samlet i en meget flott boks. Når det i tillegg presenteres i meget høy kvalitet på både lyd- og bildefronten så er det liten tvil. Bildegjengivelsen varierer riktig nok en del i de aller første sesongene men blir strålende etter hvert. Lyden er meget god i dts-ma 5.1. Av bonusmateriell finnes hele fem timer med diverse bakomfilmer, dokumentarer, intervjuer og kommentarspor. Høyst interessant og underholdende.

• Release: 8. september 2014   Regi: David Chase
  • Med: James Gandolfini, Lorraine Bracco, Edie Falco, Michael Imperioli, Dominic Chianese, Steven Van Zandt, Tony Sirico
  • År: 1999-2007