: The Social Network

En av de mest omtalte filmene i 2010 var definitivt The Social Network av David Fincher. Før filmen kom ble det snakket og vitset mye: En film om Facebook og en datanerd med blant annet Justin Timberlake i en sentral rolle? Det kan vel umulig bli god underholdning?

Publisert 09.04.11 - 10:23
The Social Network

Men de som tvilte kan spise sine ord: The Social Network er en perfekt blanding mellom form og innhold mye takket være Finchers fantastiske egenskaper som regissør.

Filmen følger Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) som i dag er ansett for å være tidenes yngste dollar-milliardær og definitivt en av de mest innflytelsesrike mennesker innen IT. Han utvikler konseptet til Facebook allerede som 19-åring (2003) etter å ha blitt dumpet av kjæresten sin Erica, mens han studerer ved Harvard. Zuckerberg tar egentlig på seg jobben med å sy sammen et sosialt nettverk for noen andre studenter, men går egne veier med konseptet. Underveis får vi oppleve hans samarbeid med Napster-guruen Sean Parker som er flott portrettert av Justin Timberlake, hans brudd med sin opprinnnelige partner og de etterfølgende rettsmøtene, samt den enorme veksten av størrelsen på selskapet, som mot slutten av filmen kommer opp i en million brukere. I dag har Facebook over en halv milliard!

Filmen har et fantastisk manus, skrevet av Aaron Sorkin, og som fullt fortjent fikk Oscar. Manuset har ekstremt mye dialog, men det svekker ikke filmen på noen måte. Tvert imot: Det driver historien framover med en enorm energi. The Social Network er spilt inn digitalt, noe som har gitt Fincher muligheten til å filme ekstremt mange opptak av hver scene, som igjen har gjort at skuespillerne i nesten utmattelse har lagt bort alt spillet og leverer intense og realistiske scener. Totalt sett er dette en meget imponerende film med en fantastisk historie som er veldig godt fortalt med topp kvalitet i alle ledd. Seks stjerner.

Et kjøp av denne filmen på BD er høyst anbefalt! Ekstramaterialet er meget bra med blant annet en bakomfilm på halvannen time. Når man i tillegg får nesten perfekt bilde og et svært bra lydspor skulle det vel ikke være noen tvil: KJØP!

The Social Network

• Release: 9. mars 2011
  • Regi: David Fincher