Search
Generic filters

: The Promise: The Making of Darkness on the Edge of Town

I 2005 kom 30-års spesialutgaven av Born to Run, med dokumentarfilm, restauret CD og livekonsert fra legendariske Hammersmith Odeon, London 1975.

Dokumentar
The Promise: The Making of Darkness on the Edge of Town

I 2005 kom 30-års spesialutgaven av Born to Run, med dokumentarfilm, restauret CD og livekonsert fra legendariske Hammersmith Odeon, London 1975. I årevis har det versert rykter om et tilsvarende klenodium til 30-års jubileumet til Darkness on the Edge of Town – et jubileum som var i 2008! Det er først når vi sitter med boksen i hånden og går igjennom det omfattende materialet at vi tar inn over oss hvorfor prosjektet er blitt to år forsinket; for dette er virkelig blitt en av de råeste boksene noensinne utgitt!

Det har gått 32 år siden The Boss tok verdens rockepublikum med storm med et av sine definitivt beste album – Darkness on the Edge of Town, i filmen blir vil til fulle flue på veggen under den lange, tidkrevende og skapende prosessen mens albumet blir til. Vi møter en ung Springsteen på kun 27-28 år som søker å lage det optimale rockealbumet, et album som skal følge opp megasuksessen Born to Run. I sin egen kamp om å lage det perfekte følger vi rockelegenden som aldri blir fornøyd, som driver sitt band og crew til vanvidd og som hele tiden kommer med nytt materiale – hele 70 sanger ble innspilt, kun 10 av dem kom med! Dagens Springsteen snakker om hva som inspirerte og drev ham, samt alle vanskelighetene de hadde med å gjenskape lydbildet han hørte for seg i sitt indre, samt kampen han hadde med sin tidligere manager, og opplevelser i oppveksten som alle bidro til å forme den musikeren han ble.

Zimny gir oss et usminket portrett av den unge Springsteen, en mann som er et overflødighetshorn av produktivitet, men som kjemper med å finne sin stil, og som er totalt uvillig til å inngå kompromisser. Filmen skifter elegant mellom 1970-tallet og dagens intervjuer med de som var med, og gir oss alle et unikt innblikk og innsikt. Definitivt en boks som primært vil appellere til fansen, men samtlige oppegående musikkinteresserte personer vil finne glede og inspirasjon i The Promise – uunnværlig for enhver musikkelsker!

Selve albumet (som i seg selv fortjener seks stjerner) slippes i remastret versjon, i tillegg til det ”nye” dobbeltalbumet The Promise, med 21 sanger som ikke kom med på albumet. På de to andre Blu-rayene er det konsertopptak fra 1978 (Houston), det komplette albumet spilt inn live i Asbury Park 2009, replika av Bruce Springsteens notatbok, samt div. liveopptak. Billedkvaliteten er naturlig nok, kildematerialets opprinnelse tatt i betraktning, av varierende grad, men selv de mest grumsete og grovkornede sort-hvitt filmene er restaurert så godt det lar seg gjør. Lydsporet (PCM 5.1) er meget bra, med skikkelig trøkk.

• Release: 15. november
  • Regi: Thom Zimny
  • Med: Bruce Springsteen, Steve Van Zandt, Max Weinberg, Roy Bittan, Jon Landau