The Prince Of Persia – The Sands Of Time

Walt Disney og Jerry Bruckheimer har gått sammen for å produsere denne store eventyrfilmen som er basert på spillet med samme navn.
ActionEventyr

Regiarbeidet har de gitt til Mike Newell som har lagd mange forskjellige typer film som for eksempel Fire bryllup og en gravferd (1994), Donnie Brasco (1997) og Mona Lisa Smile (2003). Det er mulig at han ble plukket ut med tanke på at han også har regissert flere episoder av The Adventures of Young Indiana Jones, som definitivt faller under samme sjanger som The Prince of Persia.

Actioneventyret The Prince of Persia tar oss med til en fiktiv versjon av det gamle Iran, den gang det het Persia. Jake Gyllenhaal spiller prinsen Dastan som liten blir adoptert av den sympatiske perserkongen Sharaman (Ronald Pickup). Dastan blir behandlet på samme måte som kongens to biologiske sønner. Problemer oppstår imidlertid når de tre brødrene går sammen med sin onkel Nizam (Ben Kingsley) og invaderer byen Alamut, i den tro at myndighetene der skjuler og selger våpen til fienden. Etter invasjonen mottar kongen en kappe i gave av Dastan som er forgiftet slik at han dør; dermed må Dastan flykte med Alamuts nydelige prinsesse Tamina (Gemma Arterton). Tamina vokter en særdeles spesiell dolk som kan ta tiden tilbake, og på den måten forandre begivenhetenes gang. Dolken fungerer kun når den er fylt med en spesiell type sand. Denne sanden har gitt filmen den fulle tittelen The Prince of Persia: The Sands of Time.

Det er svært sjelden at man har fått til gode filmer som henter inspirasjon fra spill. Det finnes det nok av mer eller mindre groteske eksempler på. Denne gangen er resultatet slett ikke verst men dessverre blir The Prince of Persia ikke så veldig mye mer oppsiktsvekkende enn sand i en ørken. Eventyrfilmer som denne har blitt lagd så mye bedre mange ganger tidligere. Produksjonen er flott gjennomført og at actionscenene fungerer greit, men følelsen du sitter igjen med når filmen er ferdig: Den er glemt med en gang. Det er muligens et resultat av lite glød og engasjement for det å fortelle en historie, noe som også reflekteres i skuespillerne som slettes ikke gjør noen særskilt bra jobb. De virker ikke helt til stede, og slik får man følelsen av at filmen bare er et produkt rett fra samlebåndet og ikke filmfortelling som gleder og inspirerer. Tre stjerner.

Det er sikkert mange som likevel vil ha det helt fint i selskap med The Prince of Persia og da er utgivelsen på Blu-ray høyst anbefalt. Den inneholder store mengder med ekstramateriell som både er interessant og informativt. Når bildet i tillegg er svært bra og lyden er i toppklasse, kan det ikke bli så veldig mye bedre.

• Release: 22. september
  • Regi: Mike Newell
  • Med: Jake Gyllenhaal, Gemme arterton, Ben Kingsley, Alfred Molina