The Pirates! Band of Misfits 3D

Den særdeles dyktige gjengen bak Wallace & Gromit og Chicken Run har med sitt absurde og originale blikk på piratlivet levert nok en knallfilm for hele familiene – faktisk mest moro for de voksne.
Familie
The Pirates! Band of Misfits 3D

Piratkapteinen (Hugh Grant) og hans, mildt sagt, brogete gjeng med mannskap har satt seg fore å vinne prisen for ”Årets pirat”. Hvorfor denne gjengen med undermålere skal vinne prisen er komplett uforståelig, men ved hjelp av Charles Darwin, en splitter pine gal Dronning Victoria, en dodo (!) og en sarkastisk ape, setter de seil for å overkomme det umulige.

Animasjonen er den beste Aardman-gjengen så langt har levert, og det sier ikke rent lite. Her er dukkene særdeles livaktige, fortsatt med sitt karateristiske preg av store munner, klumpete neser og runde, stirrende øyne, og detaljrikdommen i kulissene er forbløffende. Det er dog manuskriptet som imponerer mest. En britisk tørrvittig og sarkastisk humor som ofte går høyt over hodet på de minste i familien, men det er nok av morsomheter til at alle får sitt. Her er intet hellig og det spøkes med alt, selv nasjonalklenodier som Jane Austen og Charles Darwin får gjennomgå. Det treffsikre stemmegalleriet løfter filmen til topps. Frydefull pirattøys, tidvis i Monty Pythons ånd, til fem stjerner!

Utsøkt billedkvalitet og lekker og effektfull bruk av 3D-mediet gjør filmen til en visuell nytelse. Også lydkvaliteten (dts-HD) er meget tilfredsstillende. Av bonus premieres vi med et morsomt kommentarspor, et relativt uinteressant spill, en ekstra kikk på badekar-jakt-scenen (!) og en interessant dokumentar om dukkeanimasjonsprosessen.

• Release: 22. august 2012
  • Regi: Peter Lord
  • Med: Hugh Grant, Martin Freeman, Imelda Staunton, David Tennant, Salma Hayek, Jeremy Piven