The Magnificent Seven

Vellykket western-remake

En av tidenes mest anerkjente westernfilmer får en «moderne» oppdatering.
Western
The Magnificent Seven

I den lille småbyen Rose Creek, midt ute i Midtvestens mest øde westernlandskap, blir den gudfryktige lokalbefolkningen terrorisert, og drept, av den hensynsløse gruveeieren Bogue (Peter Sarsgaard). Det kulminerer med at han, og hans voldsmenn truer alle til å selge eiendommen sin til en kraftig underpris – eller ta konsekvensene. Med hevntanker (etter at mannen ble skutt) og i desperasjon leier den fyrrige kvinnen Miss Emma (Haley Bennett) inn skarpskytteren Chisolm (Denzel Washington).

The Magnificent Seven fra 1960 (med legendariske John Sturges i registolen og Yul Brynner i hovedrollen) er en av tidenes mest sagnomsuste og anerkjente westernfilmer. Nå har manusforfatteren av True Detective (Nic Pizzalatto) modernisert den, men beholdt grunnelementene. Med Antoine Fuqua i registolen og Denzel Washington, Chris Pratt og Ethan Hawke i hovedrollene har det blitt en riktig så severdig remake.

Stort mer klassisk western-plott får man ikke. Her er det en soleklar kamp mellom de gode og de (endimensjonale) onde, det er småkårsfolket som trues av den kyniske storkapitalen og heltemodige menn kommer til bistand (riktignok for en neve dollar). Stereotypene florerer og plottet er såre ukomplekst. Det sagt, så er filmen svært tro mot genren, og manuset til Pizzalatto er friskt, spennende og toppet med adrenalinkick av noen skytescener.

Vi nevnte modernisert, og i forhold til 1960-versjonen, der alle syv var hvite, er gjengen denne gangen en broget samling av «alle» raser. Noe som garantert er et bevisst valg, men som ikke fremstår påtrengende kunstig. Derimot er hovedrollene bekledd av en særdeles dyktig gjeng, med Denzel Washington, Chris Pratt (som spiller samme rappkjeftede kjekkasrolle her som i Guardians of the Galaxy) og en herlig Ethan Hawke. Haley Bennette er en fulltreffer som den fyrrige og standhaftige kvinnen som søker hevn og rettferdighet. En du fan av western-genren vil du garantert elske The Magnificent Seven – 5 stjerner!

The Magnificent Seven_8 The Magnificent Seven_7 Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Byung-hun Lee;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Manuel Garcia-Rulfo Denzel Washington;Chris Pratt;Ethan Hawke;Manuel Garcia-Rulfo;Vincent D Onofrio;Martin Sensmeier;Byung-hun Lee Denzel Washington;Chris Pratt Denzel Washington;Chris Pratt
<
>
The Magnificent Seven

Skuffende nok utgir ikke SF filmen i Skandinavia på 4K UHD BD, noe som er en skam – for denne filmen virkelig gnistrer i 4K-kvalitet. Lydsporet (dts-MA 7.1) slår deg midt i mellomgulvet i det eksplosjonene smeller, og kulene hviner presist fra alle kanter. Billedkvaliteten lar deg se enhver pore i det furete ansiktet til Hawke og har en uovertruffen detaljrikdom, skarphet og dybde. Bonusmateriellet gir oss blant annet en imponerende «Vengeance Mode» der vi under filmen får dybdeforklaringer av nøkkelscenene fra regissør og skuespiller, samt bakomfilm og musikksporet.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

• 4K UHD BD