: The Lord of the Rings Trilogy Extended Edition

I april i år kom den etterlengtede Blu-ray-utgivelsen av Peter Jacksons massive eventyrsaga om Frodo og hans vei til Mordor for å tilintetgjøre ”den kostelige”.

The Lord of the Rings Trilogy Extended Edition

Etter nærmere elleve og en halv time med Frodo, alver, orker og skrømt føler man seg ganske utslitt og overeksponert – men en fantastisk triologi har Peter Jacksons episke verk, basert på bøkene til J.R. Tolkien, blitt!

Første film ut, Ringens brorskap, er helt klar den med mest substans, der du trekkes inn i Tolkiens fascinerende eventyrverden med hobbiter, alver, skrømt, trollmenn og orker. Plottet i seg selv er enkelt nok, i det vi blir vitne til en klassisk historie om kampen mellom det gode og onde; det er alle karakterene, eventyrfigurene og samfunnet rundt som gir Ringenes Herre sitt fascinerende særpreg. To Tårn har minst dødtid, samt en av filmhistoriens mest spektakulære actionscener i slaget om Helms Deep. I avslutningsfilmen, Atter en konge, køler Jacskon på med alt kull han har, ei heller klarer han å bestemme seg for hvordan filmen skal slutte.

Beste film i trilogien er den handlingspakkede To tårn, med selve introduksjonsfilmen hakket bak. Avslutningskapittelet er trilogiens svake ledd, med alt for lange (etter hvert kjedelige) og overdrevne kampscener og en slutt som aldri vil ta slutt. Trilogien er i beste fall gjennomsyret av varierende skuespill, med Viggo Mortensen og Cate Blanchett som de beste. Om du skal kjøpe denne boksen avhenger av hvor stor LOTR-fan du er, for ”normalt” interesserte holder det i lange baner med kinoversjonen; men de forlengede utgavene tilfører filmene mer tiltrengt info om karakterene, ikke minst forholdet mellom Arwen og Aragorn, og gir hele historien mer dybde. Samlet vurdering blir fem stjerner for dette episke verket!

BD-ene kommer i en lekker og forseggjort boks med selve filmen på to Blu-ray-discer og hele tre DVD-er (!) med bonusmateriell pr. film; til sammen 26 timer! Bonusmaterialet utgis, merkelig nok, på DVD, med den begrunnelsen av at det ikke ble filmet i HD. Alle filmene kommer med løpende kommentarspor. Med den gjennomgående bakomfilmen (fordelt i seks kapitler) er det vel ikke den ting du lenger vil lure på rundt filmene og innspillingen – rett og slett i en egen liga! Eksklusivt for denne utgivelsen er ca. fire timer med råmaterialet fra filmene som tidligere ikke er utgitt.
På vår Philips Cinema 21:9 58” ser filmene rett og slett strålende visuelt ut. Skarpheten er utmerket, fargene er sprakende (tidvis noe grønnstikk på To tårn) og dybden i bildet er slående, og selv i alle trilogiens mørke scener (som det er mange av) kommer alle detaljer klart frem. Faktisk er kontrasten litt i overkant. Lydsporet (dts-HD) er det heller intet å utsette på.

• Release: 12. juli 2011
  • Regi: Peter Jackson
  • Med: Elijah Wood, Viggo Mortensen, Ian McKellen, Orlando Bloom, Bernard Hill, Sean Astin, Liv Tyler