The Lincoln Lawyer

Matthew McConaughey er kjent for sine sleipe/sjarmerende rollefigurer i utallige tomme romantiske komedier, uten å imponere nevneverdig; i The Lincoln Lawyer derimot har han funnet en rolle som passer ham perfekt!
The Lincoln Lawyer

Som den ”kreative” forsvarsadvokaten Mick Haller tar han til seg enhver klient – som er betalingsdyktig. Stort sett av småkriminell karakter, slik som prostituerte, narkosaker og vold. Men Haller venter på den Store fisken, en fisk han ser komme svømmende i det han tilbys jobben med å forsvare rikmannssønnen Louis Roulet (Ryan Phillippe) som står anklaget for vold og drapsforsøk på en av Los Angeles løse fugler.

Regissør Furman tar oss på elegant vis med inn i den amerikanske jussens irrganger, snarveier og smutthull, smutthull som få kjenner bedre enn Haller. En advokat som tror på at alle har rett til en forsvarer, og som i mindre grad bryr som om de faktisk er skyldige eller ikke. Her passer McConaugheys sjarme, kjappe replikker og avvæpnede smil som hånd i hanske. Birollene bekles av sterke navn som Marisa Tomei, William H. Macy og Frances Fisher. Dramaturgien skifter sømløst mellom rettsalsdrama og opprullingen av ugjerningen på utsiden. Men, her er det et vell av info som skal med i en relativt kompleks historie, og i motsetningen til boken har ikke filmen ubegrenset plass; derfor tas det noe vel enkle løsninger og snarveier for å drive progresjonen videre. En sterk krim, som dessverre plages av at litt for mye skal på plass innefor for liten tid. Fire sterke stjerner – og vi ser gjerne mer til Haller (Michael Connelly har så langt skrevet fire bøker)!

En rett og slett fantastisk billedkvalitet med så herlig skarphet og klare farger at vi måper mot vår Philips 58” 21:9 TV! Lydsporet (dts-HD) er også bra, man mangler smell og dybde. En bra bakomfilm, dokumentar med Connelly og intervju med McConaughey/Connelly, samt utelatte scener er bonusmateriell.

• Release: 28. september 2011
  • Regi: Brad Furman
  • Med: Matthew McConaughey, Ryan Phillippe, Marisa Tomei, William H. Macy, Josh Luca, John Leguizamo