annonse

Anmeldelse:
The Laundromat

Lettvint fra Soderbergh

Steven Soderbergh tar for seg Panama Papers-skandalen, på en ganske så lettvint og ironisk måte.

Drama
The Laundromat

Tidenes største lekkasje vedrørende skatteplanlegging, hvitvasking og kreativ finansakrobatikk i gråsonen, slo ned som en bombe i avisredaksjoner verden rundt i 2015. Fra det fancy advokatkontoret «Mossack Fonseca» i Panama klarte en anonym kilde å smugle ut 11,5 millioner dokumenter om nærmere 215.000 skjellselskaper verden rundt, der alle hadde ett mål for øyet – unndra penger for lokal skattlegging.

Den samfunnsengasjerte ringreven Steven «Oceans Eleven» Soderbergh baserer sin film om skandalen på boken til Jake Bernstein, og har en tydelig politisk agenda med filmen: Skattetriksing er en uting, og myndighetene (spesialt i USA) må endre de liberale lovene som gir næring til «racet-mot-bunnen».

Meryl Streep er den gjennomsnittlige, smånaiv, amerikaner som ikke får utbetalt forsikringen etter at mannen omkommer i en båtulykke; hun søker rettferdighet og går pengesporene etter i sømmene. Streep finner til slutt frem til de skruppelløse svindler-advokatene Mossack (Gary Oldman) og Fonseca (Antonio Banderas) i Panama. Så kommer Soderbergh med en leksjon i hvordan den brutale pengeverdenen fungerer.

På dette planet svikter regissøren, filmen bærer alt for mye preg av å være en skattetriksing og -lov for dummies, fortalt på en über-ironisk og lettvint, farseaktig måte av noen klovneaktige lurendreier-advokater. Vi kommer aldri ned til de brutale konsekvensene av de intrikate dekkoperasjonene.

Sedvanlig gode Oldman blir overdrevet karikert, noe da Soderbergh åpenbart også har gått etter, i en tanke om å fremstille det hele som et finanssirkus. Dessverre mangler filmen nerve og ektefølt engasjement – det til tross for gode skuespillere og filmteknisk imponerende håndverk. 3 fullstendig ordinære stjerner til en ekstraordinær historie som aldri får blomstre, ei heller gjør oss klokere, og med en slutt som er et mageplask av et antiklimaks. Fascinert av finanssvindel? Se heller denne.

<
>
(Foto: Netflix)

annonse
  • Netflix
  • Release: 18. oktober 2019
  • Regi: Steven Soderbergh
  • Med: Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas, David Schwimmer, Robert Patrick, James Cromwell
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:32 t
  • Karakter: 3

The Laundromat (2019)
95 min|Comedy, Crime, Drama, History|27 Sep 2019
6.3Rating: 6.3 / 10 from 25,398 users
A widow investigates an insurance fraud, chasing leads to a pair of Panama City law partners exploiting the world's financial system.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Lyd & Bildes diskusjonsforum. Vi vil gjerne vite hva du mener. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Andre spørsmål eller synspunkter rettes til redaksjon@lydogbilde.no.
annonse

Les også

Pavene underholder!

Storspill fra gamle ringrever gjør The Two Popes til en særdeles fornøyelig, og fascinerende, filmaften.

Sprengkåte tenåringer

Hormonene løper fortsatt løpsk hos de sjarmerende tenåringene på Moordale ungdomsskole.

The A-Team på speed!

Hva skjer om du gir adrenalinjunkie Michael Bay ubegrenset budsjett og fullstendig frie tøyler? En av tidenes dummeste, og berg-og-dalbane-actionmettede, filmer.

Blir det sex før jul?

Før jul lyver Johanne på seg en fiktiv kjæreste – nå har hun 24 dager på å skaffe en.

Teknisk briljant!

Avslutningen på den episke Star Wars-sagaen innfrir dessverre ikke de store forventningene.

Woody takker av

24 år etter sin banebrytende debutfilm takker Toy Story-gjengen for seg, i en solid, men ganske så overflødig, fjerdefilm.

Die Motherfucker!

Gerard Butler har to ganger reddet presidenten – denne gangen må han redde seg selv.

Johansson og Driver imponerer!

Scarlett Johansson og Adam Driver gir alt i en opprivende skilsmissefilm, slik kun amerikanerne gjør det.

Adrenalinjunkies!

De to muskelbuntene fra Fast & Furious-serien har fått sin egen spin off, uten at vi hever Champagneglassene av den grunn.

Dyredokumentar med voiceover

Disneys nyinnspilling av The Lion King er en blandet opplevelse. Aldri har vi sett bedre, mer naturtro, animasjon – men teknologien står i veien for det emosjonelle.