Anmeldelse: The Laundromat

Lettvint fra Soderbergh

Steven Soderbergh tar for seg Panama Papers-skandalen, på en ganske så lettvint og ironisk måte.
Karakter
Drama
The Laundromat
Annonse
Annonse
forfatter

Tidenes største lekkasje vedrørende skatteplanlegging, hvitvasking og kreativ finansakrobatikk i gråsonen, slo ned som en bombe i avisredaksjoner verden rundt i 2015. Fra det fancy advokatkontoret «Mossack Fonseca» i Panama klarte en anonym kilde å smugle ut 11,5 millioner dokumenter om nærmere 215.000 skjellselskaper verden rundt, der alle hadde ett mål for øyet – unndra penger for lokal skattlegging.

Den samfunnsengasjerte ringreven Steven «Oceans Eleven» Soderbergh baserer sin film om skandalen på boken til Jake Bernstein, og har en tydelig politisk agenda med filmen: Skattetriksing er en uting, og myndighetene (spesialt i USA) må endre de liberale lovene som gir næring til «racet-mot-bunnen».

Meryl Streep er den gjennomsnittlige, smånaiv, amerikaner som ikke får utbetalt forsikringen etter at mannen omkommer i en båtulykke; hun søker rettferdighet og går pengesporene etter i sømmene. Streep finner til slutt frem til de skruppelløse svindler-advokatene Mossack (Gary Oldman) og Fonseca (Antonio Banderas) i Panama. Så kommer Soderbergh med en leksjon i hvordan den brutale pengeverdenen fungerer.

På dette planet svikter regissøren, filmen bærer alt for mye preg av å være en skattetriksing og -lov for dummies, fortalt på en über-ironisk og lettvint, farseaktig måte av noen klovneaktige lurendreier-advokater. Vi kommer aldri ned til de brutale konsekvensene av de intrikate dekkoperasjonene.

Annonse

Sedvanlig gode Oldman blir overdrevet karikert, noe da Soderbergh åpenbart også har gått etter, i en tanke om å fremstille det hele som et finanssirkus. Dessverre mangler filmen nerve og ektefølt engasjement – det til tross for gode skuespillere og filmteknisk imponerende håndverk. 3 fullstendig ordinære stjerner til en ekstraordinær historie som aldri får blomstre, ei heller gjør oss klokere, og med en slutt som er et mageplask av et antiklimaks. Fascinert av finanssvindel? Se heller denne.

<
>
(Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 18. oktober 2019
  • Regi: Steven Soderbergh
  • Med: Meryl Streep, Gary Oldman, Antonio Banderas, David Schwimmer, Robert Patrick, James Cromwell
  • Genre: Drama
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 1:32 t
  • Karakter: 3
IMDB Rating
Summary:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Nok en gang utsettes kinopremierer på store filmtitler.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.