: The Lady

Nobelprisvinner og frihetskjemper Aung San Suu Kyi er en levende legende og det var bare et spørsmål om tid før det ble lagd en spillefilm on hennes liv. At produsenten og regissøren skulle bli Luc Besson var vel en langt større overraskelse?

Publisert 19.10.12 - 00:00
The Lady

The Lady forteller hele historien om den burmesiske folkeheltens liv fra hun er tre år gammel og opplever at hennes far fører landet til selvstendighet, for deretter å bli drept av militante kuppmakere. Vi følger henne gjennom det voksne liv hvor hun flytter til England og stifter familie, til hun returnerer til et hjemland i opprør som desperat trenger en leder som kan fremme demokratiske reformer. Filmen inkluderer flere opp- og nedturer med blant annet tildelingen av Nobels fredspris og alle årene i husarrest med tidvis adskillelse fra sin ektemann og barn.

Luc Besson, som i de siste årene har operert som produsent for diverse actionfilmer, endte opp som regissør for prosjektet og har lykkes godt i sin portrettering av Suu Kyi. Historien er fantastisk i virkeligheten og den er godt formidlet i filmform, selv om den kunne vært litt mer nyansert i sin hyllest. Manuset til Rebecca Frayn har vært et godt redskap i prosessen og Besson har skapt et sterkt og gripende episk drama med god hjelp fra blant annet Michelle Yeoh som gjør en glimrende rolletolkning. Fire solide stjerner!

The Lady er slettes ingen dårlig investering på Blu-ray, det flommer ikke over av ekstramateriale men bakomfilmen på godt over tjue minutter holder bra standard. Forøvrig er lyden i dts-HD meget bra og bildet upåklagelig.

The Lady

• Release: 12. september 2012
  • Regi: Luc Besson