The Karate Kid

Etter miseren med The Pink Panther 2 var det mange som spådde Harald Zwart som død i Hollywood, så slår altså nordmannen hardt tilbake med en svært vellykket remake av ungdomsklassikeren Karate Kid (1984).

Satt til nåtiden med en alenemor rammet av nedskjæringer og jobbkutt i USA, blir vi med unge Dre Parker (Jaden Smith) i det de emigrerer til Kina for å starte et nytt liv. Dre blir raskt skolens nye hakkekylling.

Som i den originale filmen finner også vår helt denne gangen en voksen mentor som trener ham opp, gir ham selvtillitt og mental og fysisk styrke. En (for en gangs skyld) dyktig Jackie Chan spiller kung fu mester og vaktmesteren med mer livserfaring enn de fleste. Den trassige og utålmodig Dre, glimrende fremstilt av Jaden Smith (sønn til Will Smith), lærer etter hvert beherskelsens kunst og ta inn over seg kunnskapen, slik at han kan bekjempe drittsekkene, redde dagen og vinne kjærestens gunst. For jo da, vel forutsigbart blir det hele og mange av karakterene er endimensjonale og stereotype, men Zwart gir virkelig liv til hovedpersonene, lar dem utvikle seg og vokse med rollen. Samtidig har han laget en fengende og engasjerende film som makter å holde spenningen, og den forløsende humoren, ved like, til tross for sin to timer og  tyve minutter. Samtidig er Beijing og miljøet en svært viktig karakter i The Karate Kid, noe Zwart vet å benytte seg av realismen i. Fire svært underholdende stjerner!

Billedkvaliteten er bra, men ikke strålende, lydsporet (DTS-HD) leverer varene til gangs! I bonusmateriell blir vi kun avspist med to minidokumentarer, en alternativ slutt samt interaktiv utforskning av Kina.

• Release: 8. desember
  • Regi: Harald Zwart
  • Med: Jaden Smith, Jackie Chan, Taraji P. Henson, Wenwen Han, Zhenwei Wang