anmeldelse : The Innocents, sesong 1

Det reneste vrøvl!

Netflix’ nye britisk/norske serie om spesielle ungdommer på flukt, skuffer stort.

Karakter
Sci-Fi
The Innocents, sesong 1

I det vi overvar Netflix’ årlige presselansering, «See What’s Next», i Roma i april var nettopp nykommeren The Innocents en av seriene det var knyttet størst forventninger til. Når vi nå har sett halvparten av første sesong kan vi ikke si annet enn at vi sitter igjen med en gedigen skuffelse, og en viss dose undring.

RØMLINGER
I en småby i Skottland bor June (Sorcha Groundsell) sammen med sin syke/invalidiserte bror og deres kontrollerende, og konstant irriterte, far. Han har fortalt sin lille familie at de skal flytte til øde Færøyene – noe June motsetter seg på det sterkeste. En rømme-hjemmefra-plan legges; hennes rømlingspartner blir kjæresten Harry (Percelle Ascott).

Med nesten ingen penger, og tilnærmet ingen plan, legger sekstenåringene ut på den ukjente reisen, men allerede første kvelden møter de to fremmede som hevder å ha en beskjed fra Junes mor. Det ender i basketak og mistanke om drap, og en Harry som forskrekket blir vitne til de gjentagende «forvandlingene»/hamskiftet til June…

Vi får vite at Junes mor forlot familien for mange år siden, og nå befinner seg i Norge. På den ytterste nøgne ø, langs det karrige Vestlandet befinner kvakksalveren Halvorsen (Guy Pearce) seg. Han har visstnok ambisjoner om å komme med den største oppdagelsen innenfor medisinens historie. På den gudsforlatte gården behandler han kvinner for nevroser. Alle av dem er norske, men av en eller annen merkelig grunn tvinger Halvorsen dem til å snakke engelsk seg imellom.

UNGE OG DERES UTFORDRINGER
The Innocents ønsker så sterkt å være en serie på dagens unge premisser, ta dem på alvor og snakke deres «språk». Vi introduseres for håpløse voksne, gryende/usikker ung kjærlighet, og problematikken og farene rundt russtoffer tas opp. Med serien er så visst ikke på nivå med Skam når det gjelder å treffe de unge på deres egen banehalvdel.

Debutanten Sorcha Groundsell spiller June (Foto: Netflix)

Hovedrolleinnhaver Sorcha Groundsell (med en slående likhet til Elizabeth Olsen) imponerer, hennes motpart derimot virker stiv, unaturlig og teatralsk. Junes far (Sam Hazeldine) overspiller så til de grader som manisk sint og frustrert; mens Guy Pearce gjør for så vidt en habil rolle, det er tross alt ikke hans skyld at han er tildelt håpløse replikker.

LITE TROVERDIG
I Norge foregår, selvsagt (!), alt i trehytter og panelkledde barer. Mulig noen vil oppfatte dette som eksotisk, vi som vet bedre syner det for hva det faktisk er: Keiserens nye klær!

Plottet og manus til The Innocents fremstår så oppkonstruert, kunstig og lite troverdig at vi er sjokkert over at Netflix gav grønt lys til denne B-serien. Her er det åpenbart noen som har sovet i timen, eller latt seg blende av en «spennende» miks mellom britisk og norsk «sjarmerende» ødemark, det hele krydret med overnaturlige elementer «elegant» tilpasset den økende (og viktige) unge-voksne målgruppen.

Produksjonen fremstår overraskende billig og annenrangs, for eksempel biljaktscenen er fullstendig blottet for nerve og heftig foto/klipp. Enda verre er det at karakterene ikke evner å engasjere og/eller sjarmere.

Vi får heller ingen tilfredsstillende forklaring på at, relativt veltilpassede, Harry ønsker å rømme hjemmefra – bortsett fra at «kjærlighet gjør blind».

picture2
<
>
(Foto: Netflix)

SPRÅKLEGE FORVIKLINGAR
Skaperne har tatt litt av samme grepet som Lilyhammer, der de innfødte i Norge snakker norsk seg imellom. Men i The Innocents blir enkelte av de «norske» karakterenes spede forsøk på å snakke norsk mer parodisk enn ekte.

Trond Fausa Aurvåg gjentar i bunn og grunn sin rolle fra Lilyhammer, som ung, naiv og dum nordmann. Han og hans medhjelper Steinar (islending som snakker gebrokkent norsk) er seriens komiske alibi. Dessverre fremstår de mer som hjelpeløse og ufrivillige komiske idioter.

«Innocents»? Tja, de er i det minste skyldige i å ha frarøvet denne anmelderen 5 timer vi aldri får igjen. Styr unna denne uferdige, og genuint «uekte», serien. 2 stusselige stjerner.

(Foto: Netflix)

Netflix leverer sin sedvanlige meget tilfredsstillende strømmekvalitet, det være seg både bilde og lydspor. Hele førstesesongen kan strømmes fra den 24. august, anmeldelsen er basert på de 4 første (av 8) episodene.

 

Fakta

  • The Innocents
  • Release: 24. august 2018
  • Regi: Farren Blackburn
  • Med: Sorcha Groundsell, Percelle Ascott, Guy Pearce, Jóhannes H. Jóhannesson, Sam Hazeldine, Trond Fausa Aurvåg, Arthur Hughes
  • Genre: Sci-Fi
  • Land: UK
  • År: 2018
  • Tid: 6:40 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Den superbe Trump-imitatoren krasjlander med sin nye Netflix-spesial.
Disney gjenskaper det amerikanske romeventyrets barnestadium.
Michael J. Fox briljerer i litt utdatert «klassiker».
At sjakk kunne være så fascinerende, og spennende, hadde vi faktisk ikke trodd!

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Kate Mara begår barnerov i rotete og usammenhengende HBO-serie.
Apple og Hanks presterer flat spenningskurve i tannløst andreverdenskrigsdrama.
Med Diana på banen får vi for alvor et dystert innblikk i den følelsesmessig avstumpede britiske kongefamilien.
Herlig sjarmerende samtidsdrama med gjenkjennbare konflikter og utfordringer.
November byr på kalde dager og mørke kvelder - alt ligger til rette for mange timer foran TV-en.
I dag er det halloween, men hva skal du se for å komme i rett stemning?
Netflix har produsert en visuelt lekker film, med vakre skuespillere, men spesielt skummel er remaken av thriller-klassikeren så visst ikke.
Apple har produsert en av de bedre spionseriene på mange år.
Susanne Bier serverer et spennende, og vellaget, thrillerdrama på HBO.
14 år etter sitt første besøk er stjerne-«journalisten» fra Kasakhstan tilbake i US&A. Det går ikke stort bedre denne gangen.
The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.