The Impossible

Meget sterkt drama om virkelige hendelser under tsunamien i Sørøst-Asia som tok livet av mer enn 230.000 mennesker juleferien 2004 – men historien blir dessverre litt for forutsigbar, og svulstig.
The Impossible

Den amerikanske familien Bennett, med mor (Naomi Watts), far (Ewan McGregor) og de tre sønnene feirer juleferien i eksotiske Thailand. Legemammaen er for tiden hjemmeværende mens far tjener store penger på jobben sin i et multinasjonalt selskap i Japan. Alt ligger til rette for «den perfekte ferien» – så kommer bølgen…

Alle vet vi hvordan det gikk, og hvilke forferdelige ødeleggelser og massedød tsunamien brakte med seg, men her går vi ned på individnivå, i det vi (primært) følger mor og eldstesønnen i kampen for å overleve. Filmen er direkte ubehagelig realistisk og skildrer de grusomme opplevelsene uten å legge fingrene imellom. Vi dras, bokstavelig talt, ned i de skitne vannmassene og føler de menneskelige lidelsene på kroppen. Godt hjulpet av en enestående skuespillerprestasjon fra Watts og Holland, blir vi revet med i deres lidelse, desperasjon og fortvilelse. Ewan McGregor derimot, sliter med å overbevise.

Dessverre så maler Bayona (regi) med en litt for bred og eksplisitt pensel, og overlater for lite til vår fantasi og overraskelse, her blir vi i litt for stor grad matet med teskje, og det spilles det for enkelt på vårt følelsesregister, godt hjulpet frem av et over-sentimentalt musikkspor. Vi savner en litt mer subtil tilnærming; men bevares dette er sterkt og godt nok til å fortjene fire stjerner – og en film du ikke vil glemme med det første.

Billedkvaliteten i utendørs dagsscener er simpelthen enestående skarpe og gnistrende flotte, dog litt sviktende i mørke innendørsscener. Lydsporet (dts-MA 5.1) er fantastisk! Dette er en film med MYE lyd, og der lyden spiller en stor rolle i å forsterke de ekstreme opplevelsene vi er vitne til – og her svikter den imponerende surroundsporet aldri! Skuffende nok, om en sann historie, at det ikke er noe som helst bonusmateriell.

• Release: 22. mai 2013
  • Regi: Juan A. Bayona
  • Med: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Samuel Joslin, Oaklee Pendergast, Marta Etura