Anmeldelse: The Imitation Game

Den norske regissøren Morten Tyldum har gjort som mange andre skandinaviske filmskapere og grepet sjansen til å lage film i Hollywood etter suksess i eget hjemland. Heldigvis har muligheten resultert i en svært god film som har blitt hedret med både lovord og priser.

Publisert 21.04.15 - 06:00
The Imitation Game

En vinterdag i 1952 tok britiske myndigheter seg inn i hjemmet til matematikeren, krypteringseksperten og krigshelten Alan Turing (Benedict Cumberbatch) for å etterforske et innbrudd. Overraskende ender det med arrestasjon av vitenskapsmannen. Han ble anklaget for grov uanstendighet med utgangspunkt i at homoseksualitet var kriminelt. Helt uvitende var myndighetene om at deres bytte var selve pionéren innenfor moderne datateknologi. Turing var mannen bak en stor bragd under andre verdenskrig; med en spesialgruppe bestående av studenter, språkvitere, sjakkmestere og etterretningsagenter lyktes han i å tolke Hitler-Tysklands såkalte uløselige koder, og forstå sentrale krypteringer generert av krigsmaktens avanserte Enigma-maskiner.

The Imitation Game er Morten Tyldums første filmproduksjon utenfor Norge. Han fikk muligheten til å prøve seg i Hollywood etter å ha hatt stor suksess med blant annet Hodejegerne i 2011. Tyldum har definitivt tatt vare på muligheten og regissert en meget sterk film basert på den sanne historien om Alan Turing. I ettertid har filmen høstet mye skryt fra kritikere og publikum. The Imitation Game ble nominert til hele åtte Oscar og vant for beste adapterte manuskript. I tillegg har den vunnet over tredve andre priser og havnet på topp 250 hos IMDb.

Filmen er et klassisk stykke konvensjonell filmfortelling som ikke skiller seg særlig ut fra andre tilsvarende produksjoner innen genren. Det som gjør filmen spesielt god er den utrolige historien om Alan Turing, og den eminente prestasjonen til skuespilleren Benedict Cumberbatch som portretterer ham. Cumberbatch leverer med stor intensitet og troverdighet og bærer hele filmen alene. Det er både imponerende og rørende, og forventningene til hans fremtidige filmer og serier blir ikke mindre av dette. I tillegg skal også Keira Knightley ha skryt for sin rolle som Joan Clarke, kvinnen som giftet seg med Turing. The Imitation Game har for øvrig masse andre kvaliteter. Bra foto, klipp, filmmusikk og produksjonsdesign som alle ble belønnet med en Oscarnominasjon. Totalt sett en sterk og underholdende film som fortjener sitt publikum og skryt. Fem stjerner.

THE IMITATION GAME IG_05692 IG_02630 IG_01774 IG_01309 IG_05318 THE IMITATION GAME IG_02611
<
>