Anmeldelse: The I-Land, sesong 1

Pinlig komisk dårlig

Ouch, Netflix! Her er det definitivt noen interne rutiner som har sviktet ved å gi dette makkverket grønt lys.
Karakter
Thriller
The I-Land, sesong 1
Annonse
Annonse
forfatter

I en slags genremiks mellom Fluenes herre, 12 Monkeys, The Island og Lost forsøker Netflix krampaktig å oppkonstruere en moderne sci-fi-spenningsserie – det hele ender i et ufrivillig komisk «flykrasj».

Premisset er at ti unge mennesker, fem av hvert kjønn, våkner opp på en øde øy. De er likt kledt, har én gjenstand med seg og alle lider av komplett hukommelsestap, men plages av forstyrrende flashbacks. Ekstra merkelig blir det når de oppdager at de lå eksakt 39 meter fra hverandre på den eksotiske stranden – la forvirringen, og konfliktene, begynne!

https://www.youtube.com/watch?v=GxpwiwOdMHk

Her skurrer det noe så inn i helv… fra første stund, ikke minst på grunn av at dialogen er så kunstig konstruert at vi gremmes, plottet mer hullete enn en svett, halvgammel sveitserost og karakterene fullstendig strippet for troverdighet og helt hjelpeløse i å fenge vår interesse. Det hele fremstår som en dårlig castet, halvferdig realityserie á la Ex on the Beach, men uten de «saftige» intrigene og sexen. Konfliktene «deltagerne» imellom virker ikke det grann troverdig, og serien (til tross for kun 5 timers spilletid) er usannsynlig langdryg og sjokkerende kjedelig.

Hvordan i all verden de høye damer hos Netflix kunne slippe dette mølet igjennom nåløyet er det største mysteriet med The I-Land.

Annonse

Når de ti fremmede våkner opp på en øde øy, uten å ane hvem de er eller hvordan de havnet der, så er det første de gjør å havne i munnhuggeri med hverandre, ledet an av besserwisseren Chase (Natalie Martinez) og «bitchy» KC (Kate Bosworth) – fullstendig helt ut av det blå. Her er alle raser, farger og seksuelle legninger representert i hele stereotyp-alfabetet, noe som ikke akkurat bidrar til å fjerne merkelappen «konstruert» fra prosjektet.

“Hvordan skal vi steke henne?” (Foto: Netflix)

De eneste av skuespillerne som kommer nogenlunde godt ut av misæren er Natalie Martinez (den eneste på stranden utstyrt med hjerne) og Bruce McGill som brautende fengselsdirektør. Riktignok ser vi Martinez hovedsakelig i en liten topp, ofte passelig våt og akkurat «nok» utringet, men hun leverer i det minste en habil skuespillerprestasjon, den hårete dialogen til tross. Og dialogen, den er det regissør og manusforfatter Neil LaBute som står bak; så her kan han ikke skylde på noen.

Alle skjønner vi at den øde øyen og plottet bærer på flere hemmeligheter enn først kommer til synet, bare så synd at i det plottet utvider seg og karakterene gis mer dybde, så blir det hele bare enda mer hårreisende dumt og usannsynlig. Nei, The I-Land oser av amatørskap fra A-Å, gjennomsyres av en stank av hjelpeløshet og inkompetanse – faktisk helt på grensen til at vi blir intellektuelt forulempet/krenket. Én stakkarslig stjerne. Styr langt unna!

<
>
(Foto: Netflix)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Netflix
  • Release: 12. september 2019
  • Regi: Jonathan Scarfe
  • Med: Natalie Martinez, Kate Bosworth, Ronald Peet, Sibylla Deen, Gilles Geary, Kyle Schmid, Keilyn D. Jones, Natasha Bassett, Bruce McGill
  • Genre: Thriller
  • Land: USA
  • År: 2019
  • Tid: 5:00 t.
  • Karakter: 1
IMDB Rating
Summary:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.