TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

The Hurt Locker

Blu Ray anmeldelse

Kathryn Bigelow (regi) tar for seg den kontroversielle krigen i Irak i The Hurt Locker, noe hun gjør med bravur – og fikk da også velfortjent anerkjennelse fra Oscar-akademiet med seks statuetter, deriblant for Beste film og Beste regi.

Publisert 19.04.10 - 13:00
DramaThriller
The Hurt Locker

Sersjant Matt Thompson (Guy Pearce) i Kompani Bravo har kun 38 dager igjen av denne runden som bomberydder i Bagdad. Han er leder av en gjeng som daglig risikerer livet med å desarmere bomber fra biler, leketøy og selvmordsbombere. Enhver person og plass kan være døden som lurer, og forhåndsregler tas – men åpenbart ikke gode nok. Som etterfølger sender de inn Sersjant William James (Jeremy Renner). James er en skikkelig cowboy som definitivt ikke frykter livet, og gjerne desarmerer bomber uten beskyttelse; dette til stor irritasjon for lagkameratene. Men James har en forhistorie som gir ham denne ”gi-faen” holdningen.

Bigelow tar ikke stilling til om krigen i Irak er riktig eller gal, hun bruker ikke filmen som et politisk protest, i stedet skildrer hun livet blant ”gutta på gølvet” på en meget troverdig, ja nesten dokumentarisk måte. Her er det ingen klisjeer om krigshelter og å ofre alt for fedrelandet, kun en gjeng svært unge guttevalper som alle ønsker å komme seg hjem i livet og ikke i en likpose. Bigelow er så visst ingen novise innefor actiongenren, med filmer som bl.a. Strange Days, Point Break og K-19 The Widowmaker på samvittigheten. En genre hun behersker til fingerspissen. Men du begår The Hurt Locker en grov urett om den avskrives som kun nok en actionfilm. Den er så meget mer. Filmen er en tidvis rå og brutal påminnelse om krigens galskap, der hun tar et dypdykk ned i den mannlige psyke. Samtidig klarer hun å forene dette med en dreven thriller som holder deg på kanten av stolen og lar deg føle ørkenvarmen og svetten slå i mot deg; det hele mens soldatene er ”fanget” i et helvete der de ikke kan stole på noen. Det hele toppes med superbt skuespill av en herlig miks av kjente og mer ukjente skuespillere. En soleklar klassiker!

Lydsporet (DTS-HD) er simpelthen fantastisk bra der vi krystallklart får med oss enhver detalj, som for eksempel når patronhylser faller mot ørkengrusen. På vårt 113” store lerret blir billedkvaliteten noe kornet, men ikke plagsomt. Her mistenker vi Bigelow for å bevisst ha overeksponert filmen. Av bonusmateriell får vi kun en helt grei bakomfilm samt et meget interessant kommentarspor av bl.a. Bigelow.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)