: The Hangover

Det er et gammelt jungelord som lyder ”What happens in Vegas, stays in Vegas”. For Doug og hans brogete venner i utdrikningslaget, håper vi det er sant!

Publisert 12.02.10 - 10:00
The Hangover

Det er et gammelt jungelord som lyder ”What happens in Vegas, stays in Vegas”. For Doug og hans brogete venner i utdrikningslaget, håper vi det er sant! Doug (Bradley Cooper) skal smi i Hymens lenker, men før så skjer skal han ha en skikkelig siste runden med gjengen, hvilken by passer vel da bedre en ”Syndens by” – Las Vegas?

Guttegjengen består av den pertentlige tannlegen Stu, den festglade læreren Phil, brudgommen Doug og brudens bror, tredje hjul på vogna og med en svært lav sosial intelligens, Alan. Vi får en rask forberedelse til selve turen, før gutta sjekker inn på luksussuite og gjør seg klare for en uforglemmelig natt på byen. Første post på programmet er å ta en skikkelig skål på taket av hotellet – det neste vi ser er at de våkner i en ufattelig bakrus på et hotellrom som er fullstendig endevendt dagen derpå. Det er flasker og rot overalt, i klesskapet er det en baby og på badet en fullvoksen tiger; og brudgommen er som sunket i jorden. Nå starter jakten på Doug, og puslespillet med å huske hva som skjedde sist natt.

I utgangspunktet var vi skeptiske til The Hangover, nok en middelmådig amerikansk idiot-komedie stappfull av klisjeer var forhåndsdommen – du verden så feil man kan ta. Det geniale med filmen er den elegante tvisten i plottet, her blir vi ikke, som forventet, vitne til alt det idiotiske de foretok seg i løpet av nattens fyllekule, men i stedet må kvelden møysommelig rekonstrueres – og det både på en morsom og spennende måte. Herlig skuespill, kvikke replikker og troverdige karakterer gjør The Hangover til en av fjorårets absolutte komiske høydepunkter; og fikk da også en fortjent Golden Globe. Det eneste vi finner å trekke for er en overdrevet scene på politistasjonen samt en jævlig irriterende kineser. En film som gir deg lyst til å reise til Vegas!

Både lyd- og billedkvaliteten er meget bra, av bonusmaterialet er det bakomfilmen og de ”hemmelige” bildene som er av mest interesse.

The Hangover

• Release: 9. desember