: The Good, the Bad and the Ugly

Blu-ray anmeldelse

På tidlig sekstitall ble Roma kalt Hollywood ved Tiberen, ikke bare fordi innspillingen av en rekke historiske filmer ble lagt hit av økonomiske grunner, men fordi alle studioene hadde sin egen westernby hvor man produserte på samlebånd. En hel genre som nærmest var død i hjemlandet Amerika våknet til live igjen i Roma. På tampen av denne perioden kom Sergio Leone som også laget film under pseudonymet Bob Robertson.

Karakter
Eventyr
The Good, the Bad and the Ugly

Gjennombruddet ble For en neve dollar, fortsettelsen handler om flere dollar, og dette er tredje del av trilogien.

Ser vi på fortekstene oppdager vi flere seriøse navn på manussiden, Ennio Morricones musikk satte sitt kvalitetspreg på filmene, som slett ikke var billigproduksjoner. Landskapene var spilt inn i Spania, og Sergio Leone hentet inn en litt ukjent amerikansk westernskuespiller til hovedrollen og gjorde ham til stjerne: Clint Eastwood. Han er den gode i filmene, men slett ikke særlig god etter et moderne syn. Den stygge er Eli Wallach, morder, voldtektsmann og tyv. Dømt til hengning over alt. Han lar seg fange av den blonde dusørjegeren Clint som hever finnerlønnen, men når den stygge står ved repet skyter Clinter’n av tauet og så flykter duoen sammen. I løpet av filmen blir de imidlertid uvenner. Lee Van Cleef, også han funnet igjen av Leone, med spiss nese og flate øyne er den onde, og er virkelig en slem psykopat som dreper av lyst. En forferdelig fyr. Fra hver sin kant under den amerikanske borgerkrig nærmer de tre seg hverandre på jakt etter en kasse med 200.000 dollar i en kiste lagt ned under en grav på kirkegården i Sad Hill.

Her er ikke plass til psykologi, damer finnes omtrent ikke i historien, det tortureres og drepes mens Clinter’n rolig tygger på sigaren. Alt fortalt i lange, store bilder og ultranære closeup med minimal dialog. Det nærmer seg parodien, men holder fremdeles. I det siste har vi vært vant til å se Leones trilogi i utslitte, stripete kopier på bortgjemte kinoer, gjensynet er fantastisk i Blu-ray og verdt hele platen alene. Fire stjerner til filmen. Seks til lyd og bilde. Ekstramaterialet gir ikke mye. To stjerner.

Fakta

  • Release: 22. april 2009
  • Regi: Sergio Leone
  • Med: Clint Eastwood, Eli Wallach, Lee Van Cleef, Aldo Giuffrè, Luigi Pistilli
  • Genre: Western
  • Land: Italia
  • År: 1966
  • Tid: 2:58 t.

IMDB Rating

Pål Bang-Hansen


Siste artikler:

Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.
Beinhard sosialrealisme mikses med interessante karakterer og et rotete, uferdig plott i Netflix’ nyeste storfilm.