The Giver

Jeff Bridges som både ivrig produsent og rolleinnehaver og dyktige Philip Noyce som regissør av en interessant filmadapsjon burde vel kunne gi et sterkt resultat? The Giver er dessverre blitt en svak og lite original film med plotthull som en sveitserost.
The Giver

Jonas (Brenton Thwaites) lever i et tilsynelatende perfekt samfunn uten lidelse eller forskjellsbehandling, selv om alt er fargeløst. På sin 18-årsdag skal han bli den nye «receiver of memories» som skal videreføre arven fra den gamle verden. Jonas går i lære hos en gammel mann som kalles for ”The Giver” (Jeff Bridges) som formidler både kjærlighet, familie, ondskap og smerte. Etter hvert innser Jonas at den verden han lever i er falsk og polert og trenger en forandring.

THE GIVER

The Giver er basert på Lois Lawrys bestselgende roman fra 1993 som Jeff Bridges har ønsket å filmatisere i tjue år. Historien er fascinerende, men adapsjonen til film er mislykket. Selve konseptet om at den verden vi blir introdusert til er i svart/hvitt, inntil følelser og kunnskap er på plass, er langt mer vellykket i den nydelige Pleasantville fra 1998. Det største problemet til denne filmen er at den er stappfull av usannsynligheter og uforklarlige fenomener innen sitt eget univers. Selv om filmen kan være tiltalende for sin ekstreme verden og elementer av spenning så blir det totale inntrykket ødelagt av altfor mange plotthull. Manuset er rett og slett for svakt og regissør Philip Noyce har kanskje ikke hatt det beste utgangspunktet for å ferdigstille en god film? Tre stjerner.

THE GIVER THE GIVER THE GIVER THE GIVER
<
>