Anmeldelse The Dark Knight

Mørkere får du det ikke!

The Dark Night lever virkelig opp til sin tittel, den er “dark”. Ikke bare er det den mørkeste Batman-filmen til dags dato, det er også definitivt den beste!
The Dark Knight

Riktignok lå den en stund på toppen av tidenes-beste-filmer-listen til imdb.com, dét fortjente den dog ikke, plasseringen her skyldtes nok mer hypen rundt Heath Ledgers død enn filmens kvaliteter.

Christopher Nolan tar opp tråden fra den forrige filmen, Batman Begins. Ting ser lysere ut for Gotham City enn på lenge etter at de endelig har fått en ubestikkelig og idealistisk statsadvokat som tar fatt i kriminalitetsproblemet. Med ham bak roret håper Batman å legge fra seg kappen for godt. Der Batman Begins i all hovedsak fokuserte på utviklingen av selve karakteren Bruce Wayne/Batman (Christian Bale), er The Dark Knight full action fra første sekund. Den åpner som rene krimthrilleren á la klassikeren Heat.

Her er det voldsomme scener og voldsom musikk filmen igjennom, man blir faktisk fysisk sliten etter to og en halv time sammen med The Joker og Batman. For dette er virkelig The Jokers film. Jo visst er Batman tøffere i trynet og har kulerer gadgets (og bil/sykkel) enn noen gang, men Heath Ledgers The Joker er en karakterstudie i psykisk galskap og genialitet i en herlig absurd kombinasjon.

Ledger spiller på alle de riktige strengene og det med finesse, bare se på måten han gestikulerer på. Det skulle ikke overraske oss om det vanker en Oscarstatuett post mortem. Nolan gir oss knapt ett eneste pusterom filmen igjennom, like fullt føles ikke actionscenene overdrevet, karakterdrevet, med stødig regi og herlig foto driver han historien fremover mot sitt klimaks. Hele tiden akkompagnert av en stadig mer anarkistisk og frenetisk gal (?) Joker.

Heath Ledger (Foto: Warner Bros.)

Men The Dark Knight er så mye mer enn en ren tanketom popcorn-superheltfilm. Her er det dype moralske valg som må tas, filmen henspiller til den allstedeværende kampen mot terror og frykter ikke å ta opp kontroversielle spørsmål. Skuespillerne fra Batman Begins gjentar sine roller, med unntak av at Katie Holmes er byttet ut med Maggie Gyllenhaal som kjæresten Rachel Dawes.

Riktignok er Gyllenhaal en bedre karakterskuespiller enn Holmes, men Holmes fungerte faktisk bedre i denne mer glamorøse rollen. Caine er perfekt som den tørrvittige butleren, og også Bale gjør rollen med bravour, dog med en nesten komisk overdrevet bassrøst.

Er så filmen lytefri? Dessverre glipper det og sklir ut på slutten. Det som, opp til den siste halvtimen, har vært en tilnærmet ren dommedagspreget, dog realistisk, spenningsthriller går over i irriterende overdrivelse, der den fremste eksponenten er Aaron Eckhart som statsadvokat Harvey Dent.

Hverken hans ekstreme personlighetsforandring eller halvveis ødelagte ansikt er overbevisende eller troverdig, ei heller passer det inn med rytmen og stilen i resten av filmen. Til tross for dette, The Dark Knight er en sinnssykt bra film! En superheltfilm langt utover det vanlige, og en film du garantert vil se igjen. 6 stjerner!

• Blu-ray
  • Release: 10. desember 2008
  • Regi: Christopher Nolan
  • Med: Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Maggie Gyllenhaal, Michael Caine
  • År: 2008
  • Tid: 2:32 t.
  • Karakter: 5
The Dark Knight (2008) 152min | Action, Crime, Drama | 18 July 2008 (USA) Summary: When the menace known as the Joker wreaks havoc and chaos on the people of Gotham, Batman must accept one of the greatest psychological and physical tests of his ability to fight injustice.
Countries: USA, UKLanguages: English, Mandarin