Anmeldelse: The Dark Knight Rises

Forventningene blir innfridd!

The Dark Knight Rises er et imponerende og verdig punktum.

Publisert 02.12.12 - 11:46
The Dark  Knight Rises

Forventningene var skyhøye blant både publikum og kritikere til Christopher Nolans avsluttende kapittel i filmtrilogien om Batman, som han startet i 2005 med Batman Begins og fulgte opp med storsuksessen The Dark Knight i 2008. Til stor glede og lettelse for alle kan man bekrefte at forventningene blir innfridd – The Dark Knight Rises er et imponerende og verdig punktum til en filmserie om den kappekledde helten.

Åtte år er gått siden hendelsene fra forrige film og vår store helt, Bruce Wayne/Batman (Christian Bale), holder en særdeles lav profil og beveger seg knapt utenfor sitt gigantiske herskapshus etter alle tumultene siden sist. Gotham City lever i troen på at Batman drepte distriktsadvokaten Harvey Dent og ettersom kriminaliteten er lav, virker ikke behovet for superhelten å være stort. Terrorist-lederen Bane (Tom Hardy) har derimot store og destruktive planer for Gotham og ønsker med stor kraft å underlegge seg hele samfunnet.

Batman må gjenoppstå og han får uventet drahjelp fra den forføriske Selina Kyle/Catwoman (Anne Hathaway) og Miranda Tate (Marion Cotillard). Kampen blir mye vanskeligere enn forventet da Bane er kompromissløs i sine handlinger og stripper Batman for alt han eier ved å orkestrere et gedigent krakk. I tillegg sørger han for å ødelegge forholdet mellom Wayne og Alfred, slik at Batman blir enda mer sårbar og hjelpeløs. Gary Oldman er heldigvis tilbake som James Gordon og Batman får også sårt tiltrengt hjelp fra den ivrige og idealistiske politietterforskeren John Blake som er flott portrettert av Joseph Gordon-Levitt.

Tim Burton var filmskaperen som virkelig fikk vår bevingede helt tilbake i rampelyset med de solide filmene Batman (1989) og Batman Returns (1992) før Joel Schumacher fullstendig raserte figuren med de elendige filmene Batman Forever (1995) og Batman & Robin (1997). Schumacher har for øvrig kommet med en offentlig unnskyldning for sine katastrofale tilskudd (!). Overraskelsen var stor for mange da det viste seg at regissøren som skulle blåse nytt liv i karakteren var Christopher Nolan, en regissør som tidligere kun hadde jobbet med smalere filmer, langt fra actioneventyr om superhelter. Nolan har feid all tvil til side og levert bunnsolide filmer som er mer trofaste til tegneseriene enn tidligere. The Dark Knight Rises føyer seg pent inn i rekken og holder et like høyt nivå som forgjengerne med en monumental, dyster og underholdende film som imponerer på mange plan.

Nolan har hatt stor kreativ frihet i sitt arbeide, men har vist respekt for de originale beretningene og skapt en nyansert filmfortelling med et fundamentalt grundig arbeid med både konflikter, mytologier og karakterstudier. Viktigst av alt – The Dark Knight Rises er en knakende god actionfilm hvor tre timer flyr avgårde i stor hastighet. Filmen bygger seg opp på utsøkt vis og har hele tiden en underliggende nerve som holder publikum engasjert og nysgjerrig. Rollebesetningen er imponerende og Christopher Nolan bringer det beste frem i skuespillerne, og får dem til å prestere på høyt nivå. Teknisk sett er det absolutt ingenting å sette fingeren på, og alt fra musikk til scenografi er med på å skape et ferdig produkt som står særdeles sterkt innen sin genre. Fem stjerner.

The Dark Knight Rises på Blu-ray er så absolutt godkjent! Over tre timer med bonusmateriell som inneholder nærmere tjue bakomfilmer og diverse informasjon i høy kvalitet. Lyden er, ikke overaskende, imponerende med dts-HD 5.1 som virkelig kler filmen, og det er også utrolig hvor flott bildet er blitt til tross for utfordringene med en så mørk film.

The Dark Knight Rises

• Release: 28. november 2012
  • Regi: Christopher Nolan