TESTER GUIDER SERIER/FILM HØYTTALERE TV HODETELEFONER HI-FI FOTO BIL & MOBILITET SMARTE HJEM HJEMMEKINO DATA MOBIL GAMING
L&B JULEKALENDER 2022

The Curious Case of Benjamin Button

David Fincher (regi) slutter aldri å overraske oss, mannen bak så forskjellige filmer som The Game, Alien 3, Fight Club og Zodiac har nok en gang slått pjaltene sammen med Brad Pitt; og basert på novellen til Eric Roth portretterer de livet til den merkelige Benjamin Button. Guttungen som blir født som en mann langt opp i 80-årene og dør som et spedbarn.

Publisert 24.08.09 - 11:00
The Curious Case of Benjamin Button

Benjamin blir født inn i en rikmannsfamilie i New Orleans, hans mor dør i barsel og faren ser på ham som et monster. Dermed etterlates han, samme kvelden som 1. verdenskrig tar slutt, på trappen til et av byens eldresenter. Her tas han hånd om av Queenie. En kvinne som gir ham all den morskjærlighet han kan tenke seg. Etter som årene går, og Benjamin (utrolig nok!), fortsatt er i live og stadig får en yngre kropp, søker han lykke ute i den store verden. Han tar seg jobb på en båt og reiser verden rundt. Den første kjærligheten opplever han i Moskva, men han vender i tankene stadig tilbake til Daisy (Cate Blanchett). Det er Daisy som driver historien fremover, der hun i nåtiden ligger på dødsleiet og får datteren til å lese dagboken til Benjamin.

Den mangefaseterte tematikken er det bærende elementet. Hvordan vi mennesker ser på alderdom, ungdommelig skjønnhet og forholdet mellom generasjonene tas på kornet av Fincher – på en måte som både overrasker og smerter. Brad Pitt har imponert oss før, ikke minst i 12 Monkeys og Fight Club, her leverer han på ingen måte en dårlig prestasjon, men har blender oss heller ikke. Han går mer på dreven rutine. Det er en fantastisk episk historie Fincher leverer, som tidvis minner om Forrest Gump, der den enfoldige gutten/mannen tar del i og beretter om nyere amerikansk/vestlig historie; men Button er slettes ingen enfoldig dumskalle som løper og løper – hans eneste skavank er at han er født som en olding, med hjernen til et barn! Dessverre faller Fincher for fristelsen til å male enkelte scener med en vel overtydelig sentimental pensel, der dialogen blir mer pinlig en inspirerende, men filmen sett under helhet blir dette kun pirkete bagateller. Hvordan det går skal vi ikke fortelle, men at The Curious Case of Benjamin Button er blitt en meget fascinerende og gripende historie kan vi garantere for! Se den, bli engasjert og rørt!

Både lyd- og billedkvaliteten er enestående! Her ser og hører du hver minste detalj, og bonusmaterialet er svært interessant der det bl.a. tar oss med på et dypdykk bak alle de fantastiske spesialeffektene, kulissene samt stillbilder og trailers. Kommentarsporet av Fincher på disc 1 er veldig bra og interessant.

Lese hele artikkelen? eller registrer deg.

1 måned 49 kr
(prøveperiode, ingen bindingstid.)