: The Crown: Monarkiets mørke hemmeligheter

The Crown, sesong 2

Andre sesong av dronning Elizabeths fascinerende liv, tar oss denne runden virkelig med bak de rojale, polerte kulissene.

Karakter
The Crown: Monarkiets mørke hemmeligheter

I første sesong ble vi introdusert for Windsor-familien og de konstitusjonelle krisene som førte den unge prinsesse Elizabeth (Claire Foy) til makten.

Vi en nå kommet til slutten av 1950- og begynnelsen av 1960-tallet. De familiære intrigene fortsetter, politiske kriser står i kø og mange av Windsor-familiens mindre flatterende hemmeligheter brettes frem i full åpenhet. Spesielt prins Philip (Matt Smith) får passet påskrevet denne sesongen.

UMODEN PRINS
Etter at Philip blir sendt på en langvarig representasjonsreise, for å få «luft under vingene», får pressen nyss i at det har vært et femmåneders sammenhengende utdrikningslag – og Elizabeth setter ham på plass. Til gjengjeld anerkjenner hun hans forfengelighet og kroner ham til prins. Dermed oppnådde han det prins Henrik av Danmark har drømt om hele livet.

(Foto: Netflix)

 

Ekteskapet skranter, Elizabeth må ta den tøffe konfrontasjonen, og sette foten ned, samt legge klare regler for fremtiden. Men alfahanner lar seg ikke uten videre bli kommandert rundt. Glad i piker, vin og sang er ikke Philips en enkel husbond. I tillegg kommer hans verste faderlige/patriarkalske sider frem i det han ubøyelig bestemmer seg for at sønnen (Charles) trenger å tøffes opp.

Det er så visst ikke livets enkleste skole kongebarna vokser opp i, og Matt Smith gjør Philips til en ekte karater av kjøtt og blod, men mengder av nyanser. Lett å mislike, men også likandes og lett å forstå.

NAZIFORTID
Mountbatten-familiens, mer eller mindre kjente, nazifortid brettes også ut i all sin gru. Mye av det kjent fra før, mer ukjent er det at Edvard VIII helst så at nazistene fortsatt bombardementet av London for å tvinge britene til å inngå en fredsavtale med Hitler.

Man kan lure på hvor gode kilder skaperne (Peter Morgan) bak serien har hatt, for her er det mange som ikke akkurat kommer ut i et heldig lys, både på det personlige og profesjonelle plan.

Ved å fremstille hendelser rundt virkelige personer, spesielt personer som fortsatt er i live, skal man være svært sikker på at man har fakta på bordet. Det særlig når man dokudramatiserer liv og levnet til en kongelig familie – en familie som ikke kan ta til motmæle. Her griper The Crown rett inn i debatten som går rundt bruken av virkelige personer i fiksjon, så vel på film som i bokform.

https://www.youtube.com/watch?v=ME2umFQ_xBA

 

UDUGELIGE POLITIKERE, PERSONLIG DRAMA
Som bakteppe får vi, som forrige sesong, storpolitiske hendelser, blant annet Suez-krisen, drapet på Kennedy, og en rekke svake politikere, med liten gjennomføringskraft, stort ego og sviktende helse. En kronisk syk Anthon Eden (Jeremy Northam) kommer definitivt ut i et lite flatterende lys.

Friksjonen og dramaturgien oppstår i det den unge, kvinnelige, monarken ikke viker unna å konfrontere disse mennene. Nok en gang fremstiller Claire Foy den virkelige Elizabeth aldeles fremragende og spot on. Her har hun tatt både fakter, stemmeleie og væremåte på kornet. I tillegg får hun, som Samveldets overhode, praktisere sine diplomatiske evner. Mens Huset Windsor, på hjemmebane, tvinges til fornying og «folkelighet».

Prinsesse Margareth (Vanessa Kirby) lever, sitt miserable kjærlighetsliv, videre, og ender til slutt opp med den bifile rundbrenneren og kunstnersjelen Antony Armstrong-Jones (Matthew Goode) – en mann hun visstnok brukte 16 år på å bli skilt fra. Margareth er en karakter som vies i overkant mye plass.

I EN KLASSE FOR SEG
The Crown er en spesiell serie i den forstand at hver episode nærmest står helt på egne ben, som et avsluttende kapittel; dermed kan man nærmest hoppe inn og ut av serien uten å miste tråden. Det kan også sees på som en svakhet.

Produksjonsmessig holder serien like høy kvalitet som førstesesongen, og det sier ikke rent lite. Den, ned til minste detalj, ser rett og slett fantastisk ut! Her er det hverken på scenografi, rekvisitter eller teknisk produksjon spart på noe. Dramaturgisk er sesong 2 derimot ikke like frisk og spennende som forrige sesong.

(Foto: Netflix)

 

Serien er på sitt beste når kongehusets indre anliggende knyttes opp mot store historiske hendelser, når det blir for mye fokus på indre/privat anliggende, bak slottets fire vegger, mister den momentum og går mer over til historisk kostymedrama. Alle er klar over prinsesse Margareths noe utsvevende liv,

Vi savner til gangs en like sterk og fargerik karakter som Churchill (John Lithgow) fra forrige sesong, i sesong 2 blir det mye tidtrøyte som går bort til intetsigende og uinteressante politiske plott, og flere av episodene føles som for lange.

Sesong 2 når ikke like høyt opp som førstesesongen, men vi nøler ikke med å utdele fire solide stjerner til andresesongen ev dette enestående historiske drama.

I kjent stil leverer Netflix mer enn godkjent lyd- og billedkvalitet. Noen artefakter, men gjennomgående svært tilfredsstillende kvalitet. Hele sesong 2 kan strømmes fra 8. desember. The Crown er planlagt over 6 sesonger, der skuespilleren skal byttes ut etter to sesonger.

<
>
(Foto: Netflix)

Fakta

  • Netflix
  • Release: 8. desember 2017
  • Regi: Benjamin Caron
  • Med: Claire Foy, Matt Smith, Vanessa Kirby, Jeremy Northam, Matthew Goode, Victoria Hamilton, Pip Torrens
  • Genre: Drama
  • Land: UK
  • År: 2017
  • Tid: 8:40 t.

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.
Beinhard sosialrealisme mikses med interessante karakterer og et rotete, uferdig plott i Netflix’ nyeste storfilm.
Lovecraft Country har potensialet i seg til å bli høstens store serie-snakkis.