anmeldelse : The Commuter

Oppkonstruert togdrama

Hvor mange ganger skal Liam Neeson bli nødt til å redde familien sin? Litt for mange etter vår mening.

Karakter
The Commuter

Det er en relativt stor fare for en skuespiller å havne i bås. Etter at irske Liam Neeson spilte i den ene store dramaproduksjonen etter den andre fikk han, etter suksessen med Taken, plutselig en ny karriere som litt gammelmodig actionhelt. En genre han nærmest har blitt stuck i siden.

For all del, vi har ofte latt oss godt underholde av Neeson som solid actionhelt, den litt småtraust men hardtslående mannen-fra-gaten som tippes over kanten om noen kødder med familien hans.

Etter tre runder med Taken, tok han seg jammen en tur opp i 38.000 fots høyde for å rydde opp der også (Non-Stop). Skal han følge i John Candys fotspor (Planes, Trains & Automobiles) så får vi vel se ham i en bil i neste film…

Ekspolitimannen Michael (Neeson) har i 10 år jobbet som forsikringsselger i et gigantfirma på Manhattan. Etter en ny runde med nedskjæringer får han uventet sparken. Samme dag treffer han på en mystisk kvinne (Vera Farmiga) på pendlertoget hjem til New York-forstaden.

Hun tilbyr ham 100.000,- dollar om han finner en ukjent person på toget, og merker vedkommendes bagasje. Merkelig nok påtar han seg oppgaven, deretter øker forventningene og presset eskalerer.

For Michael må, i reneste Agatha Christie-stil, eliminere ut hvem som kan være personen de jakter på. Nærmest hele filmen foregår inne i (de overdrevet slitne) togvognene, hvor han stilles overfor moralske dilemmaer, og etterhvert blir like grisebanket som John McClane ble i Die Hard 2.

Dessverre er hele plottet, og gjennomføringen, alt for kunstig og oppkonstruert. Vi tror ikke på handlingen, ei heller på de søkte personene og de «finurlige» villedende sporene. Spesielt avslutningen er kritisk dårlig og henger overhodet ikke på greip. Under sterk tvil strekker vi oss til 3 svake stjerner. Se heller Runaway Train, evt. Speed.

Billedkvaliteten er overraskende grovkornet, matt og preget av støy. Lydsporet (Dolby Atmos) derimot imponerer.

<
>
(Foto: SF)

Fakta

  • Blu-ray
  • Release: 21. mai 2018
  • Regi: Jaume Collet-Serra
  • Med: Liam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Sam Neill, Jonathan Banks, Elizabeth McGovern
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:45 t.

 

IMDB Rating

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Kommenter

Legg igjen en kommentar

Les også

The Boss tar blodfansen med bak kulissene under innspillingen av sitt nye album.
Netflix’ første norsk spillefilm har store ambisjoner og et fascinerende plott – men svikter dessverre på sentrale punkt.
HBO tar oss med på en lite tilfredsstillende hockey-reise til Sveriges iskalde redneck-land.
Har du muligheten, sørg for at ditt neste kinobesøk blir i en IMAX-sal. Du vil ikke angre.

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.
The Boss og hans E Street Band er tilbake i klassisk form, på et solid, men ujevnt, album.
Det kristenkonservative Midtvesten i USA danner bakteppet for Netflix’ outrerte familiekrønike om vold, begjær og den allestedsnærværende arvesynden.
Netflix lykkes bare delvis med sin feministiske vri på Sherlock Holmes-universet.
Disney forteller den «sanne» historien om det utrolige vaksinekappløpet i Alaska for nesten hundre år siden.
I dag er Disney+ lansert, men hva skal du se på tjenesten?
Bakgrunnshistorien om legendariske, iskalde, søster Ratched danner den perfekte rammen for en usedvanlig vellykket TV-serie.
Med sin første originalserie puster Disney nytt, og samtidig klassisk, liv i Star Wars-sagaen.
I et ganske så gjennomsnittlig drama om å gjenreise seg etter en familietragedie, med påfølgende alkoholisme, leverer Affleck ekte vare.
September byr på kaldere dager og mørkere kvelder. Alt ligger til rette for lange, late dager foran TV-en.
Hilary Swank styrer sitt internasjonale mannskap med stø kurs mot Mars – men både ferden og familien der hjemme opplever «rusk i maskineriet».
Christopher Nolans nyeste film er en herlig, tidvis absurd, blanding av James Bond, sci-fi og dommedagsprofeti.
Amerikanerne forsøker å gjenskape magien fra Braveheart – og krasjlander.