anmeldelse: The Commuter

Oppkonstruert togdrama

Hvor mange ganger skal Liam Neeson bli nødt til å redde familien sin? Litt for mange etter vår mening.
Karakter
The Commuter
Annonse
Annonse
forfatter

Det er en relativt stor fare for en skuespiller å havne i bås. Etter at irske Liam Neeson spilte i den ene store dramaproduksjonen etter den andre fikk han, etter suksessen med Taken, plutselig en ny karriere som litt gammelmodig actionhelt. En genre han nærmest har blitt stuck i siden.

For all del, vi har ofte latt oss godt underholde av Neeson som solid actionhelt, den litt småtraust men hardtslående mannen-fra-gaten som tippes over kanten om noen kødder med familien hans.

Etter tre runder med Taken, tok han seg jammen en tur opp i 38.000 fots høyde for å rydde opp der også (Non-Stop). Skal han følge i John Candys fotspor (Planes, Trains & Automobiles) så får vi vel se ham i en bil i neste film…

Ekspolitimannen Michael (Neeson) har i 10 år jobbet som forsikringsselger i et gigantfirma på Manhattan. Etter en ny runde med nedskjæringer får han uventet sparken. Samme dag treffer han på en mystisk kvinne (Vera Farmiga) på pendlertoget hjem til New York-forstaden.

Annonse

Hun tilbyr ham 100.000,- dollar om han finner en ukjent person på toget, og merker vedkommendes bagasje. Merkelig nok påtar han seg oppgaven, deretter øker forventningene og presset eskalerer.

For Michael må, i reneste Agatha Christie-stil, eliminere ut hvem som kan være personen de jakter på. Nærmest hele filmen foregår inne i (de overdrevet slitne) togvognene, hvor han stilles overfor moralske dilemmaer, og etterhvert blir like grisebanket som John McClane ble i Die Hard 2.

Dessverre er hele plottet, og gjennomføringen, alt for kunstig og oppkonstruert. Vi tror ikke på handlingen, ei heller på de søkte personene og de «finurlige» villedende sporene. Spesielt avslutningen er kritisk dårlig og henger overhodet ikke på greip. Under sterk tvil strekker vi oss til 3 svake stjerner. Se heller Runaway Train, evt. Speed.

Billedkvaliteten er overraskende grovkornet, matt og preget av støy. Lydsporet (Dolby Atmos) derimot imponerer.

<
>
(Foto: SF)
Vi setter stor pris på at du leser Lyd & Bilde
for å lese videre.

NYHET - nå kan du betale med Vipps!

Prøv Lyd & Bilde i 30 dager for 49 kr

Få full tilgang til alle +artikler, Nordens største testarkiv, guider, anmeldelser og ukentlig nyhetsbrev. Se flere muligheter her
Fakta
  • Blu-ray
  • Release: 21. mai 2018
  • Regi: Jaume Collet-Serra
  • Med: Liam Neeson, Vera Farmiga, Patrick Wilson, Sam Neill, Jonathan Banks, Elizabeth McGovern
  • Genre: Action
  • Land: USA
  • År: 2018
  • Tid: 1:45 t.

 

IMDB Rating

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

 

forfatter

Tor Aavatsmark

(f. 1974): Lyd & Bildes dedikerte filmanmelder, samt administrerende direktør. Tor har jobbet i L&B siden 2005. I perioden 2003-2005 var han og en partner eiere av et magasinforlag, med blant annet et filmmagasin i porteføljen, en interesse han har dratt med seg inn i L&B. Tor er utdannet cand.polit. fra UiO, men finner seg meget godt til rette bak rattet i en mediebedrift.
Annonse
Annonse

Aktuelle tilbud

Prisguiden.no er en kommersiell partner av lydogbilde.no. De leverer prisvarsling, produktinformasjon og oppdaterte priser.

Les også

Velkommen til Utmark: Briljant sort komedie eller banal russerevy?
I dag er det 10 år siden verdens største TV-serie hadde premiere.
Den danske toppskuespilleren har landet nok en internasjonal megarolle.
Strømmegiganten har gjort en større innholdsavtale med Sony Pictures.
Serieversjonen av den svenske filmsuksessen leverer mer av det samme, i et heseblesende, men etter hvert repeterende, tempo.
At 40 % av spanske menn går på horehus var en sjokkerende nyhet for oss – men jammen makter ikke Álex Pina å lage heidundrende underholdning ut av tragedien.
April byr på mye snadder fra strømmetjenestene, nå kan du også strømme innhold fra nykommeren Paramount+.
En hyperaktiv, sterkt alkoholisert og gudbenådet sjarmerende flyvertinne, kan det virkelig bli god underholdning ut av.
Det blir definitivt ingen ekte påskeferie uten thriller og/eller påskekrim!
Den etterlengtede oppfølgeren til det friske pustet av en superheltfilm, Wonder Woman, ender opp som årets største skuffelse.
Nykommeren Paramount+ lanseres med Maisie Williams som rappkjeftet eremitt som brått slippes ut i det fri. Morsomst, men noget uforløst.
Disney+ beviser at det fortsatt er mer spennende materiale å formidle fra det rikholdige Marvel-universet.
Mange filmer har i ettertid blitt «pusset» på av en misfornøyd regissør – men ingen så omfattende som Justice League.
En av 1980-tallets store komikere, Eddie Murphy, forsøker virkelig hardt å gjenopplive komiklassikeren – men ender opp med å servere en langt mindre sjarmerende kopi.
Oppfølgeren følger i de samme fascinerende fotsporene som førstesesongen – og det i seg selv er ikke negativt.
Årets første vårmåned byr lyse, snøfrie dager, og mengder av spennende innhold fra strømmetjenestene.
New Orleans’ mest respekterte dommer havner i gjørme til langt oppover livet.
Hva om det var Sovjetunionen som først fikk plassert en mann på Månen?
Big Sky er det levende beviset på at selv en av bransjens mest erfarne, og anerkjente, serieskapere kan bomme.
Tom Hanks briljerer i sobert western-epos med hjertet på rett sted.