: The Bourne Legacy

The Bourne Legacy er den fjerde filmen i rekken av «Bourne-filmer», men er vel snarere et punktum for trilogien med Matt Damon i hovedrollen og begynnelsen på en ny serie med stjerneskuddet Jeremy Renner som ny hardtslående agent på søken etter seg selv.

Publisert 14.02.13 - 08:32
The Bourne Legacy

Operation Outcome er et topphemmelig spionprogram som har genmodifiserte og medisinerte agenter plassert rundt om på hele kloden. Av frykt for å bli avslørt bestemmer ledelsen seg for å avslutte programmet, som innebærer at de må ta livet av alle agentene. Aaron Cross (Jeremy Renner) klarer på mirakuløst vis å unnslippe og oppsøker legen Marta Shearing (Rachel Weisz) for å hjelpe ham med å bli kvitt både medisinavhengigheten og myndighetene som vil utslette ham.

Tony Gilroy, som har skrevet manuskriptene til alle de tidligere Bourne-filmene, har denne gangen også fått jobben som regissør. En jobb han har vist at han behersker etter debuten med Michael Clayton i 2009. Manuset har han skrevet sammen med sin bror, Dan Gilroy, uten å basere seg på noen bok av Robert Ludlum, som i de tidligere filmene. Her ligger litt av problemet til The Bourne Legacy: Manuset er for svakt!

Actionscenene er gode og severdige, men historien mangler substans og fine vendinger. Det blir for mye påtatt kompleksitet og tåkeprat, og når man plukker filmen i biter sitter man igjen med noen bra sekvenser som man definitivt har sett fra andre Bourne– og Bond-filmer. Jeremy Renner er en svært dyktig skuespiller, og passer fint inn i rollen som hemmelig agent. Han har det som kreves av både fysikk og menneskelighet for å være overbevisende. Resten av skuespillerprestasjonene i filmen er helt greie, men Rachel Weisz blir en slitsom karakter i lengden og holder fremdriften i filmen tilbake.

The Bourne Legacy er en glimtvis solid actionfilm som mangler dybden og elegansen til de tidligere Bourne-filmene, men det finnes mye potensiale i eventuelle oppfølgere. Tre sterke stjerner.

Dette er ingen dårlig Blu-ray-investering. Massevis av underholdende ekstramateriell og ingenting å utsette på det tekniske. Både lyd og bilde er helt i øvre sjiktet hva kvalitet angår.

The Bourne Legacy