The Bourne Legacy

The Bourne Legacy er den fjerde filmen i rekken av «Bourne-filmer», men er vel snarere et punktum for trilogien med Matt Damon i hovedrollen og begynnelsen på en ny serie med stjerneskuddet Jeremy Renner som ny hardtslående agent på søken etter seg selv.
The Bourne Legacy

Operation Outcome er et topphemmelig spionprogram som har genmodifiserte og medisinerte agenter plassert rundt om på hele kloden. Av frykt for å bli avslørt bestemmer ledelsen seg for å avslutte programmet, som innebærer at de må ta livet av alle agentene. Aaron Cross (Jeremy Renner) klarer på mirakuløst vis å unnslippe og oppsøker legen Marta Shearing (Rachel Weisz) for å hjelpe ham med å bli kvitt både medisinavhengigheten og myndighetene som vil utslette ham.

Tony Gilroy, som har skrevet manuskriptene til alle de tidligere Bourne-filmene, har denne gangen også fått jobben som regissør. En jobb han har vist at han behersker etter debuten med Michael Clayton i 2009. Manuset har han skrevet sammen med sin bror, Dan Gilroy, uten å basere seg på noen bok av Robert Ludlum, som i de tidligere filmene. Her ligger litt av problemet til The Bourne Legacy: Manuset er for svakt!

Actionscenene er gode og severdige, men historien mangler substans og fine vendinger. Det blir for mye påtatt kompleksitet og tåkeprat, og når man plukker filmen i biter sitter man igjen med noen bra sekvenser som man definitivt har sett fra andre Bourne– og Bond-filmer. Jeremy Renner er en svært dyktig skuespiller, og passer fint inn i rollen som hemmelig agent. Han har det som kreves av både fysikk og menneskelighet for å være overbevisende. Resten av skuespillerprestasjonene i filmen er helt greie, men Rachel Weisz blir en slitsom karakter i lengden og holder fremdriften i filmen tilbake.

The Bourne Legacy er en glimtvis solid actionfilm som mangler dybden og elegansen til de tidligere Bourne-filmene, men det finnes mye potensiale i eventuelle oppfølgere. Tre sterke stjerner.

Dette er ingen dårlig Blu-ray-investering. Massevis av underholdende ekstramateriell og ingenting å utsette på det tekniske. Både lyd og bilde er helt i øvre sjiktet hva kvalitet angår.

• Release: 9. januar 2013