: The Bourne Identity

Med The Bourne Identity revitaliserte Doug Liman spionthrillergenren, og satte samtidig fart i rekonstruksjonen av James Bond. Basert på bøkene til Robert Ludlum tas vi sakte med sikkert med inn i den diffuse fortiden til CIA-agenten Jason Bourne (Matt Damon). Bourne blir hentet, mer død enn levende, opp av Adriaterhavet, men ryggen full av kuler, uten hukommelse og med et sveitsisk bankkontonummer operert inn i låret. Så snart CIA får snusen i at Bourne er i live begynner jakten på å ta livet av ham!

Publisert 29.05.09 - 13:53
The Bourne Identity

Matt Damon er den perfekte Bourne, han ser ut som en hvilken-som-helst som kunne vært naboen din, har den gutteaktige sjarmen, men samtidig overbevisende fysisk og intellektuell. The Bourne Identity er en en berg-og-dalbane av en thriller fra første scene. Filmet i dystre grå-grønne toner og med masse bruk av håndholdt kamera gir det en tilnærmet dokumentarisk følelse. Bourne-filmene er, i motsetning til de fleste Bond-filmene, svært ”enkelt” og realistisk laget. I tillegg er den meget spennende, tidsriktige og toppet av gode skuespillerprestasjoner i både hoved- og birollene. En umiddelbar thrillerklassiker!

Til å være Blu-ray er billedkvaliteten noget skuffende, savner ”smellet” i fargene og må konstantere svake kontraster. Lydsporet (DTS HD) er meget bra men oppnår ikke full score. Bonusmatereialet derimot er det bare å ta av seg hatten for. En mengde minidokumentarer av alt fra karakterutviklingen, via om Ludlum til de velkoreograferte kampscenene. Et meget bra bild-i-bilde trivia under hele filmen samt BD-live spill, + mye mer.

The Bourne Identity

Release: 8. april
  • Regi: Doug Liman