The Bag Man

Leiemorderen John Cusack har i utgangspunktet en svært enkel oppgave, hent en enkel bag, kjør den 50 mil til et motell og overleverer den til oppdragsgiveren – selvsagt går ikke alt etter planen.
The Bag Man

David Grovic har skrevet og regissert en særdeles sprikende krimthriller, i forsøksvis noir-stil á la John Dahl og David Lynch. Men der Lynch og Dahl mestrer antydningens kunst og det subtile, er Grovic som en elefant i et glassmagasin. Dessverre blir ofte hans smådesperate forsøk på overtydelige genreelementer mer ufrivillige komisk enn spennende, fascinerende og merkelig.

John Cusack er som alltid god, men her spiller han mer på rutine enn å legge sjelen sin i rollen, De Niro har det siste tiåret åpenbart jobbet mer for penger enn kunstnerisk kvalitet, og gjør her (mistenkelig lik Martin Scorsese) en habil roll som den kyniske mesterskurken. Filmens femme fatale spilles av vakre, brasilianske Rebecca De Costa som er mer kjent for sin modell karriere enn skuespillertalent. Hun har en stor rolle, men kun én mimikk og et ansiktsuttrykk, tenk på hva f.eks. Eva Mendes kunne fått ut av rollen.

The-Bag-Man_2 The-Bag-Man_3 The-Bag-Man_4 The-Bag-Man_5 The-Bag-Man_6
<
>

Tidvis glimter det til og manuset har mange kule dialoger og enkeltsekvenser, men som helhet blir dette alt før søkt, ujevnt og ulogisk. En god idé som de dessverre ikke har klart å gjennomføre. Tre slappe stjerner.

Både billed- og lydkvaliteten (dts-MA 5.1) er meget god, mens bonusmaterialet består av en kort og utilfredsstillende bakomfilm.

• Release: 26. januar 2015
  • Regi: David Grovic