: The American

Svært mange lot seg imponere av Anton Corbijn da han regidebuterte med det fantastiske portrettet av Ian Curtis og Joy Division med Control for fire år siden.

Publisert 13.04.11 - 10:27
The American

Forventningene ble store til hans andre film; men Corbijn innfrir og leverer en thriller fra øverste hylle.

The American er basert på boken A Very Private Gentleman (Martin Booth) og handler om snikmorderen Jack (George Clooney) som aner at hans karriere går mot slutten. Etter at et oppdrag går galt i Sverige setter Jack kursen til den italienske landsbygda og sikter seg inn mot en mer stillferdig jobb for å holde en lav profil. Men etter hvert blir det hele ganske så komplisert da oppdragsgiveren hans krever ytterligere innsats, samtidig som han innleder et vennskap til den lokale presten og utvikler et forhold til en av landsbyens skjønnheter.

Anton Corbijn har med sin enorme erfaring som fotograf truffet blink med The American. Det er en ekstremt velkomponert film som på en stilfull og lavmælt måte driver historien fremover med en konstant følelse av tristesse og uro under overflaten. Corbijn er en komponist og bruker bilder, mønstre, linjer og landskap for å beskrive følelser og fortelling. Clooney og de andre skuespillerne gjør en god innsats og bidrar til å forsterke filmens lave skrik. Filmen har selvfølgelig sine små skjønnhetsfeil både i manus og dramaturgi, men er totalt sett bunnsolid arbeid. Fem stjerner.

Dette er utvilsomt en bra film å investere i, men BD-en har ikke spesielt imponerende ekstramateriell. Noen utelatte scener og en grei liten bakomfilm. Lyden er bra og bildet imponerer.

The American

• Release: 23. februar 2011