The Amazing Spider-Man

Kun fem år etter at Tobey Maguire og Sam Raimi la den røde drakten på loftet, har man funnet tiden moden for å reboote serien – uvisst av hvilken grunn (bortsett fra penger), men en severdig film har det blitt.
The Amazing Spider-Man

Unge Peter Parker er fortsatt nerden som mobbes av skolens tøffinger og overses av jentene – ikke minst yndige Gwen (Emma Stone), som denne gangen er ”stand in” for Mary Jane.

Parker er også denne gangen et skolelys, venneløs og ganske så umoden. Tenåringen har et noget anstrengt forhold til sin onkel (Martin Sheen) og tante (Sally Field), og sliter med å legge bak seg barndommen med tapet av foreldrene. Med andre ord, her er ikke mye forandret siden forrige trilogi. Derimot har regissøren (som morsomt nok heter Webb) lagt litt mer vekt på enkel komikk og et større fokus på hans traumatiserte barndom.

Vi mente, og mener fortsatt, at Tobey Maguire var et funn og skapt for rollen som Spider-Man, dog er slettes ikke Andrew Garfield en dårlig erstatning. Han er like tynn og hengslete, og passer utmerket inn som utilpass tenåring som sliter med selvtilliten og blir fanget av ønsket om hevn – samtidig som han vokser med oppgaven. Webb fanger denne tvetydigheten på en god måte, derimot faller han mer igjennom når det kommer til hovedplottet bak akkurat denne filmen, en forsker (Rhys Ifans) som omdannes til en kjempeøgle i det han forsøker å få armen sin tilbake, og som har en så diffus og merkelig plan at man faller av lasset – hverken interessant nok, eller tilfredsstilende actionscener kommer ut av denne nemesisen. Med et bedre manus/plott og en mer interessant kjærlighetsinteresse, kan dette bli virkelig så bra fremover – enn så lenge anbefaler vi Spider-Man (2002) fremfor 2012-versjonen!

Sjeldent har vi sett 3D-mediet så godt benyttet og utnytte som i The Amazing Spider-Man! Med vår rødkledde venn som svinger seg fra skyskraper til skyskraper i New Yorks gater, tilfører 3D filmen en lekker ekstra dimensjon; i det Spider-Man tar sats fra toppen av skyskraperne og ser ned på ”maurene” under, blir vi sugd inn i skjermen – herlig! Like fullt trekker vi en stjerne på grunn av et generelt for mørkt bilde. Lydkvaliteten derimot er en skuffende affære, slettes ikke direkte dårlig, men i hesenlesende actionscener gror lyden sammen og tilslører de heftige actionlydene. Svært skuffende på en såpass action-spekket film. Ekstramaterialet er forbilledlig og svært omfattende med bl.a. kommentarspor, utelatte scener, stills, en svært morsom interaktiv 3D-film ”skole” med regissøren, fokus på stuntene og en skikkelig halvannen times bakomfilm.

• Release: 7. november 2012
  • Regi: Marc Webb
  • Med: Andrew Garfield, Emma Stone, Rhys Ifans, Denis Leary, Martin Sheen, Sally Field