The Adjustment Bureau

Hva om det skulle vise seg at intet i ditt liv er en tilfeldighet, men at alt er planlagt ned til minste detalj av en ukjent “Formann”, med en horde av menn (engler?) i hatt og frakk som kontrollerer at det går slik det er “skrevet i teksten”?
The Adjustment Bureau

Dette er premisset for den fascinerende thrilleren The Adjustment Bureau. I Norge har vi det statlige justeringsvesenet som årlig reiser fra butikk til butikk og sjekker at bl.a. grønnsaksvekten på Kiwi og bensinpumpen ikke lurer deg, i The Adjustment Bureau justerer de, om nødvendig, kursen på hele fremtiden din…

Politikeryndlingen David Norris (en alltid sjarmerende Matt Damon) er arbeiderklasse-sønnen fra Brooklyn som, til tross for en noget vilter oppførsel, har kjempet seg til en plass i Representantenes hus. Nå stiller han til senatsvalg, men plutselig rettes all av pressens oppmerksomhet mot bilder av en meget lettkledd Norris på fest – og valget ender i katastrofe. Valgnatten møter han den mystiske skjønnheten Elise (Emily Blunt). Hun inspirer ham til å holde sin ærligste tale noensinne, en tale som for fullt bringer ham inn igjen på den polistiske banen. Men Norris klarer ikke å få Elise ut av tankene…

Debutantregissør Nolfi har skrevet en intrikat thriller og kjærlighetshistorie som passer hverandre godt, det har blitt en konspirasjonsthriller i klassisk Hitchcock-stil med ukjent/usynlig fiende og en vedvarende uhyggelig følelse av at du ikke kan stole på noen. Jakten rundt i New Yorks gater er godt koreografert, elegant og medrivende filmet. Det tiltrekkende plottet stiller det store spørsmålet om fri vilje i det hele tatt eksisterer, eller kun er en illusjon. For Norris så koker det ned til om han er villig til å sette sin, og hennes fremtid på spill for at de skal bli et par – noe ”justeringsbyrået” gjør sitt ytterste for at de ikke skal bli. Både Damon og Blunt leverer svært habile rolleprestasjoner og kjemien dem imellom er superb! Om Damon ønsker en fremtidig karriere som politiker er vi sikker på at han med glans vil begeistre massene.

Dessverre blir regien og den dramaturgiske fremdriften ujevn og med haltende tempo. Plottet får etter hvert for mange irriterende, åpenbare hull og enkelte temaer hoppes for lett over slik at historien ikke henger sammen. I tillegg føles filmen for kort, med for mye fokus på kjærlighetshistorien. Ei heller tror vi nok på grunnen til å endre Norris’ kurs.
Filmen igjennom bygger Nolfi opp til en grand finale, men så får vi ikke i et fyrverkeri, heller en daff kinaputt. Dessverre, for i en mer rutinert regissørs hender kunne dette blitt en virkelig godbit av en thriller, i stedet får en litt over middels god film med et stort uforløst potensialet. Vi lar oss fascinere, men ikke rive med. Derav, tre sterke stjerner.

En rett og slett herlig billedkvalitet og et tilnærmet lytefritt lydspor (dts-HD) definerer denne BD-en. Av det omfattende bonusmaterialet er det dokumentaren Leaping Through New York og den fascinerende The Labyrinth of Doors som er av størst interesse. I tillegg er det noen utelatte scener, kommentarspor av regissøren samt to minidokumentarer og BD-Live.

• Release: 27. juli 2011
  • Regi: George Nolfi
  • Med: Matt Damon, Emily Blunt, Michael Kelly, RJ Konner, Anthony Mackie, Gregory Lay