The 5th Wave

4K UHD BD

Hvor mange ganger skal vi se aliens invadere Jorden, og forsøke å utslette menneskeheten? Kan være et spennende nok konsept, men The 5th Wave fremstår kunstig oppkonstruert.
The 5th Wave

Chloë Grace Moretz (som fikk et brakgjennombrudd som fantastiske Hit-Girl i den ultramorsomme Kick-Ass, 2010) spiller denne gangen den helt ordinære nabojenta, som går på high school i Ohio, leker med venner, flørter, og har et bekymringsfritt liv med mor, far og lillebror. Inntil gigantiske romskip begynner å sveve over hustakene – deretter følger «de fire landeplager».

Etter strømbrudd, tsunamier, fuglepest og invasjon består den «femte bølgen» av at de unge skal nedkjempe samtlige aliens. Gir mening? Nei, dessverre gjør det ikke det. Synd, for filmen har et spennende premiss og begynner riktig så bra i det vi møter Cassie (Moretz) ute i et apokalyptisk landskap der hun står ansikt til ansikt med en annen desperat, væpnet, person. Deretter går det meste på, ujevn, rutine.

Hennes misjon er å redde lillebroren, som nå er internert av militære og trenes opp til aliens-dødare, på vei dit møter hun en hjelpende (?) hånd i bondeknølen Evan (Alex Roe), som merkelig nok bor i et fullstendig uskadd hus. Det oppstår en klein romantisk forbindelse dem imellom, som både er dårlig begrunnet og fullstendig mangler kjemi og emosjonell dybde.

Og emosjonell dybde er en gjennomgående mangelvare filmen igjennom. Her er mesteparten av Jordens befolkning utslettet, familiemedlemmer drept og storbyene ligger i grus, like fullt mangler The 5th Wave fullstendig nerve, drama og spenning. Noe som ikke skyldes Moretz, for hun gjør en mer enn godkjent innsats, derimot er plottet for grunt og lettvint, karakterene dårlig utviklet og historien forutsigbar. Muligens underholdende for 11-åringer, alle andre bør heller sette på Independence Day, War of the Worlds eller The Road en gang til! 2 stjerner.

1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave the-5th-wave_7 1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave 1181315 - The 5th Wave
<
>
The 5th Wave

Filmen utgis i 4K UHD og gir oss en meget god billedkvalitet, men med litt for lite punch, og mangel på detaljer i enkelte mørke scener. Lydsporet (Dolby Atmos) derimot er fortreffelig og mestrer så vel enorme eksplosjoner som lavmælt dialog. Bonusmaterialet er omfattende og godt, og byr blant annet på kommentarspor, utelatte scener, høydepunkter om karakteren, bloopers og en rekke minidokumentarer.

Full tilgang til Lyd & Bilde for 1 kr

Prøv i en uke og få tilgang til over 6000 tester, alle nyheter, guider og anmeldelser.

• Release: 12. september 2016