Terminator Salvation

For første gang under Terminator-franchisen, er der ingen Arnold Scwarzenegger til stede, noe som gjør denne til en ganske så annerledes film enn de tre foregående filmene – annerledes, men ikke dårlig.

Etter at Jorden gikk til helvete på slutten av Terminator 3 rettes nå fokuset mot motstandskampen der det er John Connor (Christian Bale) og hans menn som kjemper mot robotene. Det var jo slik det hele startet i Terminator 2, med at robotene sendte drapsmaskiner tilbake til fortiden for å ta John Connor av dage før han kunne bli voksen og lede motstandskampen. Med apokalypsen som bakgrunn får vi en mye mørkere og mer actionpreget film enn de andre i serien. Mennesket er satt århundrer tilbake, teknologisk sett, og driver en primitiv kamp mot robotene, der det er mellombølgeradio som er eneste kommunikasjonsmetoden. Minner stemningsmessig noe om Mad Max, men adskillig mer vellaget og med et bedre plott.

Dog, om du er en av dem som mener Christian Bale overspiller som Batman i The Dark Knight, vil du her oppleve mer av det samme, bare hakket verre. Her er Bale sint og innbitt med ett ansiktsuttrykk filmen igjennom, som tidvis fungerer, men som i lengden kun blir slitsomt. Men McG (regi) leverer varene! Mengder av spektakulære actionscener med et konstant høyt tempo filmen i gjennom fungerer til gangs; før slutten blir et eneste antiklimaks, der vi sitter igjen med var dette alt?! Om ikke annet har de beredt grunnen for nok en oppfølger.

Lydsporet (DTS-HD) passer de voldsomme actionsekvensene perfekt, og billekvaliteten imponerer alle de svært mørke scenene. I bonusmateriell får vi servert Director’s Cut-versjonen samt en rekke minidokumentarer om alt fra spesialeffekter til scenografi. Bra, men langt fra komplett.

• Release: 9. desember 2009
  • Regi: McG
  • Med: Christian Bale, Moon Bloodgood, Sam Worthington, Helena Bonham Carter, Bryce Dallas Howard