: Terminator Genisys

Gamle storheter og et hav av referanser har blitt brukt for å reboote serien om de udødelige robotene, kampen mot kunstig intelligens og dommedag. Dessverre har Terminator Genisys blitt en rotete film med mange svake punkt.

Publisert 26.10.15 - 04:30
Terminator Genisys

James Cameron satte dype spor i filmhistorien da han gjorde et gjennombrudd som regissør med den legendariske Terminator i 1984. Han banet ikke bare veien for sin egen karriere som filmskaper, med senere filmer som Aliens og The Abyss, han skapte også en av tidenes aller største actionhelter i den østerrikske kroppsbyggeren Arnold Schwarzenegger. Terminator ble en enorm suksess og i 1991 lagde Cameron oppfølgeren, Terminator 2: Judgement Day, som satte en nærmest uslåelig standard innen sjangeren. Cameron trakk seg etter hvert ut av jobben som regissør for serien og nedturen begynte. Først med Terminator 3: Rise of the Machines (2003). Så kom TV-serien Terminator: The Sarah Connor Chronicles (2008) som ble etterfulgt av Terminator Salvation i 2009. Siden den gang har det vært stille rundt franchisen før det ble bekreftet at det var planer om å lage en ny serie som skulle sparkes i gang med selveste Arnold på plakaten.

Terminator Genisys_7

Terminator Genisys er altså den femte filmen i serien, og tar utgangspunkt i år 2029 hvor krigen mellom maskiner og motstandsbevegelsen pågår for fullt. John Connor (Jason Clarke) oppdager at Skynet planlegger å angripe ham fra to fronter, i både fortid og framtid, og han bestemmer seg for å sende soldaten Kyle Reese (Jai Courtney) tilbake til 1984 for å redde livet til sin mor Sarah Connor (Emilia Clarke). Kyle møter dessverre en helt annen situasjon da det viser seg at en ny Terminator har blitt sendt til 1973 og drept hennes foreldre, mens hun blir beskyttet av en annen maskin (Schwarzenegger) som er forberedt på en ny trussel og deres skjebne.

Terminator Genisys_8

Empire UK - May 2015

Det har lenge vært et håp blant fansen av de gamle filmene at det skulle komme en ny film som kunne måle seg med tidligere bragder. Dessverre er den triste konklusjonen at Terminator Genisys ikke er redningen. Filmen prøver så ufattelig hardt å være en del av gammel storhet, men lener seg heller på et overforbruk av referanser og kjente replikker i et forsøk på å gjenskape gammel magi. Arnold hjelper heller ikke men han er faktisk et høydepunkt når det gjelder castingen. Jai Courtney er for slapp i rollen som Kyle og Emilia Clarke har absolutt ikke nok styrke til å gestalte Sarah Connor. I tillegg overspiller Jason Clarke altfor mye i sitt forsøk på å være den femte personen som spiller John Connor.

Terminator Genisys_9

Terminator Genisys_4

Manuset er også en stor skuffelse. Historien er et migreneanfall av kaos ispedd en overdose med finurlige vendinger som skaper irritasjon. Det kunne ha vært gjort så mye enklere. Visuelt sett legger filmen seg tett inntil estetikken til Terminator 2 men makter ikke å finne den samme tunge kvaliteten som vi så i 1991. Vi får heller et eksess av digitale effekter og støy som blir forstyrrende. Det verste er at hele produksjonen har et snev av TV-film over seg og den virker tidvis litt billig. Kanskje skyldes det regissør Alan Taylor som utelukkende har jobbet med en drøss TV-serier foruten om en enkelt spillefilm før dette? Uansett er dommen klinkende klar: En stor skuffelse som virker unødvendig; det frister ikke med flere filmer av denne typen i serien. Kanskje James Cameron kan lage en når han er ferdig med Avatar 2, 3 og 4 (!) i 2019? Tre stjerner.

TERMINATOR GENISYS VISTA Terminator Genisys_2
<
>

For hardcore fansen er dette en svært god teknisk utgivelse på Blu-ray. Det er ikke så mye ekstramateriell men lyd og bilde får toppkarakter. Bildet er gnistrende rent og lydsporet i Dolby Atmos holder i massevis selv for den kresne lytter. PS! Filmen utgis også i en egen 3D-utgave.

Terminator Genisys

• Release: 26. oktober 2015
  • Regi: Alan Taylor