TED

Opp som en løve, ned som en skinnfell! Ted kommer inn som et frisk komediepust, med en original og frekk historie som virkelig underholder, dessverre blir alt kruttet brukt opp i første halvdel.
Komedie
TED

Mark Wahlberg er den gutten i gata ingen leker med, den store drømmen hans er å få en bestevenn. Teddybjørnen Ted kommer på julaften, og han ønsker seg den levende – og det blir den da også; men dette er ingen tradisjonell kosebamse. «Gutta» vokser opp sammen, og bor i ungkarsredet der praten flyter lett rundt damer, sex, dop, sex, avsky mot jøder, sex, avsky mot homofile, sex og nevnte vi sex? «Slangen» i dette Paradis blir Mila Kunis som forlanger Ted ut av huset om hun skal fortsette forholdet til den forvokste tenåringen.

Både manus, regi og stemmen til Ted er av og med Seth MacFarlane (Family Guy), og i det som fremstår som en relativt 13-på-dusinet komedie, klarer han ved hjelp av den meget rølpete og storkjeftede bamsen å få til noe forfriskende nytt. Første halvdelen er tidvis hysterisk morsom, med noen scener som nesten får oss til å ta frem sofaputen, og Wahlberg er god som umoden guttunge. Men, dessverre, så sporer historien av og havner i kjedsommelighet og uoriginalitet. Siste halvdel er kun en oppvisning i idétørke og trekker kraftig ned på noe som kunne blitt en liten kuriøs komiklassiker.

Billedkvaliteten er rett og slett fantastisk, med gnistrende skarphet og briljante farger. Lydsporet (dts-HD) holder en like høy kvalitet. På bonusfronten er det en grei bakomfilm, kommentarspor (morsomt!), bloopers og noen utelatte scener.

• Release: 9. januar 2013
  • Regi: Seth MacFarlane
  • Med: Mark Wahlberg, Mila Kunis, Seth MacFarlane, Joel McHale, Giovanni Ribisi, Patrick Warburton